Transporto keliamas triukšmas: „Renault“ ėmėsi revoliucinio sprendimo
Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, 20 mln. europiečių skundžiasi triukšmu, o 8 mln. – miego sutrikimais. Neneigiama, kad tam nemažą įtaką daro būtent transporto skleidžiamas triukšmas. Atsižvelgdami į tai, automobilių gamintojai, bendradarbiaudami su mokslininkais, deda dideles pastangas šiai problemai spręsti. Taip gimė ir revoliucinė programa „Apache“, kurią inicijavo populiariausias pasaulyje prancūziškų automobilių gamintojas „Renault“.
Su elektromobiliais triukšmo problema neišnyko
Atsiradus elektra varomoms transporto priemonėms, atrodytų, kad automobilių keliamas triukšmas išnyko. Tačiau įvairių studijų duomenys rodo, kad 80 proc. automobilio triukšmo sukuriama dėl jo sąlyčio su keliu, o prasta kelio danga eksponentiškai didina triukšmo taršą tiek transporto priemonės viduje, tiek išorėje.
Siekdami kovoti su automobilyje esančiu triukšmu, automobilių gamintojai vis dažniau pasikliauja ausinėse plačiai naudojama triukšmo slopinimo technologija, kuria, pavyzdžiui, aprūpintas „Renault Scenic E-Tech electric“. Šią triukšmo slopinimo funkciją įjungia aplink automobilį išdėstyti garso jutikliai, kurie klausosi kelio ir nustato jo triukšmo pokyčius.
Triukšmui padidėjus, jutikliai į saloną įleidžia garso bangą, kuri išlygina garso spektrą transporto priemonėje, panaikina keleivių girdimą triukšmą, tad kelionė tampa daug malonesnė. Tačiau „Renault“ tuo neapsiribojo ir nusprendė žengti dar toliau.
Thomas Antoine‘as, nuo 2018 m. dirbantis „Renault“ grupės triukšmo ir vibracijos technologijų ekspertu, aiškiai suvokė, kad triukšmo tarša yra didelė visuomenės ir aplinkosaugos problema, kurią jis nusprendė sumažinti savo darbu ir patirtimi.
Sudaromi kelių kokybės žemėlapiai
Tyrinėdamas triukšmo slopinimo jutiklius Th. Antoine‘as susimąstė, ar nebūtų įmanoma jų generuojamų signalų panaudoti kitaip. Taip gimė „Apache“ programos idėja.
„Programa „Apache“ yra mūsų išradingumo įrodymas. Aplinkos triukšmo problema kyla ne tik dėl pasirinkto automobilio ar padangų. Ji susijusi su tuo, kaip automobilis sąveikauja su aplinka“, – teigia jis.
„Apache“, angliško pavadinimo Appraisal of Pavement Acoustic Characteristics and Energy Efficiency (liet. dangos akustinių charakteristikų ir energetinio efektyvumo įvertinimas) akronimas, – tai specialus korpusas, kuris tarsi plokštelių grotuvo adatėlė analizuoja kelią ir sudaro kelių tinklo akustinės būklės žemėlapius.
Tuomet šie duomenys apibendrinami ir pateikiama labai tiksli analizė, kurioje kelio vietoje jo būklė yra ypač bloga ir dėl to triukšminga. „Tai technologija, kuri ne tik pagerina akustiką mūsų transporto priemonėse, bet ir leidžia vietos valdžios institucijoms priimti tikslesnius sprendimus dėl kelių remonto biudžeto. Ji išties naudinga visiems“, – aiškina Th. Antoine’as.
Pasitelkė mokslininkus
Norėdamas parengti išsamesnius žemėlapius, Th. Antoine’as kreipėsi į Fadilą Hrird, geomatikos magistrantūros studentę, kuri prisijungė prie „Renault“ grupės vykdydama darbo studijų programą viename Paryžiaus universitetų. F. Hrird naudojasi specialia programa, kad sukurtų žemėlapius su įvairiais informacijos sluoksniais, pavyzdžiui, informacija apie atstumą iki specifinių vietų (mokyklų, ligoninių, senelių globos namų ir kt.), siekdama nustatyti, kokį poveikį kelias gali daryti vietos gyventojams.
„Iš šių jutiklių gauname didžiulį kiekį duomenų, tačiau vėliau juos reikia paversti naudinga informacija. Kad šiuos žemėlapius galėtume pritaikyti keliams, turime žinoti, kaip dažnai keliais naudojamasi, ir čia labai praverčia mūsų partnerystė su „Bruitparif“, – kalba F. Hrird.
Visokeriopa nauda
„Bruitparif“ yra ne pelno siekianti aplinkosaugos organizacija, atsakinga už aplinkos triukšmo stebėjimą Paryžiaus aglomeracijoje. Nuo pat projekto pradžios Th. Antoine‘as suprato, kad ši išsami kelių būklės analizė gali būti vertinga pagalba miestams ir bendruomenėms, kuriems kelių remonto strategija yra didelis iššūkis ir sudaro didelę jų biudžeto dalį.
Savo ruožtu „Apache“ leidžia labai tiksliai parinkti remontuotinus kelio ruožus. Tačiau tam, kad ši analizė būtų išsami, trūko vieno esminio elemento – duomenų apie kelio naudojimą. Šie duomenys yra labai svarbūs nustatant, kokiu greičiu blogėja kelio būklė ir kiek jis kelia triukšmo.
Todėl Th. Antoine‘as kreipėsi į „Bruitparif“, kuri siekė gauti daugiau informacijos apie kelių akustinę būklę. „Bruitparif“ greitai prisijungė prie projekto, pateikė reikiamus duomenis ir palengvino bandymų programą. Programa buvo sėkminga, o Prancūzijos kelius jau naršo apie trisdešimt transporto priemonių su „Apache“ korpusais.
Projektu susidomėjo keli Prancūzijos ir užsienio miestai. Programa „Apache“ yra „Renault“ grupės užpatentuota naujovė, kuri Prancūzijoje buvo apdovanota „Auksinio decibelio“ apdovanojimu – tai pirmas kartas, kai šis apdovanojimas buvo įteiktas automobilių gamintojui.
Investuotas 1 euras sutaupo keliolika kartų daugiau
Išsamios „Apache“ programos analizės patvirtino, kad egzistuoja tiesioginis ryšys tarp triukšmo ir išmetamo CO2 kiekio arba elektromobilių nuvažiuojamo atstumo. Šiuo atveju galima tiksliai apskaičiuoti su kelių remontu susijusias sąnaudas ir aplinkosaugines santaupas ir net tai, per kiek dienų kelių remonto išlaidas kompensuoja sumažėjęs išmetamųjų teršalų kiekis.
Apskaičiuota, kad 1 euras, investuotas į kelius, vertas 17–20 eurų, sutaupytų socialinėms triukšmo išlaidoms. Pavyzdžiui, atnaujinus Paryžiaus aplinkkelį, judriausią kelią Europoje, triukšmo lygis sumažėtų maždaug keturis kartus, o po ketverių metų būtų sutaupyta 16 tūkst. tonų CO2 per metus.