Techninė apžiūra ir taupumas
Automobilio degalų sąnaudos didele dalimi priklauso ne tik nuo variklio ypatumų, pačių degalų kokybės, bet ir nuo vairuotojo žinių ir sugebėjimų.
Svarbiausi faktoriai, lemiantys degalų sąnaudas
- Per maža kompresija cilindruose didina degalų sąnaudas. Kiekvieną kartą keičiant alyvą rekomenduojama patikrinti ir kompresiją. Atskirų cilindrų rodmenys neturi skirtis daugiau kaip 10 proc. Jei rodmenys labai skiriasi arba kompresija nedidelė, variklis reikalauja rimto remonto, o ne kompresiją atkuriančių priedų.
- Neviršykite alyvos lygio variklio karteryje. Keisdami arba papildydami alyvą, sekite matuoklio žymes. Padauginus alyvos, sumažėja galia, sunaudojama daugiau degalų ir pačios alyvos, ant stūmoklio dugno, degimo kameroje intensyviau kaupiasi nuodegos, užsiteršia išmetimo kolektorius, katalizatorius bei žvakes.
- Neperkaitinkite variklio – nenormalus variklio temperatūros režimas taip pat didina degalų sąnaudas. Atidžiai sekite aušinimo skystį ir keiskite gamintojo instrukcijoje numatytu laiku. Kai kurie varikliai ir jų mazgai ypač jautrūs perkaitinimui, pvz., „Mazda“ markės .
- Netinkamai sureguliuoti šiluminiai vožtuvų tarpeliai padidina degalų sąnaudas 10–20 proc. Šios problemos nėra varikliuose su hidrauliniais tarpelių kompensatoriais. Kartais skirstymo mechanizmo darbo trikdžiai atsiranda dėl išsitampiusios skirstymo veleno grandinės arba dirželio. Pasižiūrėkite į odometro parodymus – gal jau laikas keisti skirstymo veleno grandinę ar dirželį?
- Nuodegos ir suodžiai ant cilindro sienelių degalų sąnaudas padidina nuo 5 iki 15 proc. Paprasčiausias būdas nustatyti, ar ant cilindro sienelių yra nuodegų ar suodžių, – išjungti degimą ir patikrinti, ar variklis dar bando dirbti. Jei taip, degimo kameroje ir ant cilindro sienelių yra nesudegusių degalų, šalutinių degių produktų, todėl neatidėliokite vizito į remonto dirbtuves.
- Prižiūrėkite maitinimo sistemą. Profilaktiškai tikrinkite jos būklę ir, atsiradus nuotėkiui, nedelsdami šalinkite jo priežastis patys arba važiuokite į kvalifikuotą servisą.
- Netinkamai sureguliuotas karbiuratorius degalų sąnaudas padidina 20–30 proc. Tai gali būti dėl netinkamai paruošto degiojo mišinio (pvz., dėl adatinio žiklerio, esančio plūdės kameroje, nesandarumo):
a) jei mišinys liesas, staigiai paspaudus akceleratoriaus pedalą, šaltas variklis pradės „springti“, važiuojant juntamas sumažėjęs galingumas;
b) jei mišinys per riebus, variklis taip pat netenka galios, degalų sąnaudos padidėja, tai akivaizdžiai rodo juodos spalvos benzino kvapo išmetamos dujos. - Karštą dieną nepilkite degalų pilno bako. Degalinėje į baką pilamų degalų temperatūra žemesnė nei aplinkos ir bako temperatūra. Priklausomai nuo išsiplėtimo koeficiento, degalų tūris padidėja iki 5 proc. Labai pavojinga, jei plėsdamiesi degalai išteka iš bako ar pro nesandarias maitinimo sistemos vietas.
- Neapkraukite šalto variklio, ypač žiemą. Paleidę variklį, leiskite jam padirbėti tuščios eigos sūkiais tam, kad alyva geriau pasklistų po visus svarbesnius tepimo taškus, pvz., į alkūninio veleno atraminius ir švaistiklinius guolius. Nuo staigaus pajudėjimo greičiau dyla paviršiai. Tvarkingame variklyje, naudojant universalę sintetinę alyvą, ji po visus tepimo taškus pasklinda jau po 10 sek., tačiau šis laikotarpis gali prasitęsti iki 1 min., priklausomai nuo variklio būklės, naudojamos alyvos, aplinkos temperatūros ir pan.
- Jei trumpam sustojate, variklio neišjunkite. Paleidimo metu variklis labiau dėvėsi, nei dirbdamas tuščios eigos sūkiais, be to, paleidimo metu maitinimo sistema į degimo kamerą tiekia riebesnį mišinį – ką tik paleidus variklį, alkūninio veleno sūkiai didesni ir tik po kelių sekundžių jie sumažėja iki normalių tuščiosios eigos sūkių.
- Vairavimo stilius turi tiesioginę įtaką degalų sąnaudoms – be reikalo neskubant degalų sunaudojama 10–20 proc. mažiau. Važiuojant sportiškai, labiau apkraunamas variklis, transmisijos mazgai, greičiau dyla padangos ir pan.
- Laiku perjunkite pavaras. Mieste neskubėkite jungti aukštesnių pavarų, nes pvz., įjungti penktą pavarą patariama, kai greitis didesnis kaip 70 km/val. Nepatingėkite pasižiūrėti į automobilio eksploatacijos instrukcijoje nurodytą kiekvienos pavaros minimalų ir maksimalų greičius arba sekite atitinkamas spidometro žymes. Gamintojas greičių diapazonus parenka su persidengimu, todėl visada galima tolygiai greitėti ir lėtėti. Maksimalų greitį atskiros pavaros diapazone pasiekti protinga nebent lenkiant.
- Išmokite važiuoti iš inercijos – mokykitės įvertinti kiekvieno posūkio aštrumą, kad prieš pat jį reikėtų staigiai stabdyti. Taip tik eikvojamos stabdžių trinkeles, o judant iš inercijos, išnaudojama įsibėgėjimo metu sukaupta energija. Važiuojant iš inercijos žinoma trasa galima sutaupyti 20–25 proc. degalų, o slidžia kelio danga taip net saugiau. Reikia turėti galvoje, kad daugiausia degalų sunaudojam įsibėgėjant. Todėl didinti greitį stenkitės švelniai spausdami akseleratorių, važiuodami nuo kalno. Įkalnėje rekomenduotina leisti automobiliui riedėti pernelyg stipriai neapkraunant variklio.
- Jei važiuojate magistrale, optimalus variklio darbas ir ekonomiškumas esti alkūniniam velenui sukantis 2/3 maksimalių sūkių, labai skubant – 3/4 maksimalių sūkių (pvz., jei variklio maksimalūs sūkiai 6 000 min-1, optimalus darbas ir ekonomiškumas pasiekiamas prie 4 000 min-1, skubant – prie 4 500 min-1). Per lėtai važiuoti irgi neekonomiška, ypač kalvota vietove.
- Išmokite važiuoti į kalną: prieš kalną pasirinkite tinkamą greitį – važiuokite tolygiai ir stebėkite tachometro rodmenis. Atkreipkite dėmesį, pvz., važiuojant 70 km/val. greičiu, variklio sūkiai bus apie 2700–2800 min-1, o judant vos 2–3 km/val. lėčiau – maždaug 2200 min-1 ir važiuosite naudodami mažiau degalų, ekonomiškiau.
- Neperkraukite automobilio, ypač venkite gremėzdiškų krovinių ant stogo. Jie ne tik didina oro pasipriešinimą ir atitinkamai degalų sąnaudas iki 20 proc., bet ir mažina automobilio stabilumą posūkyje, nes masės centras pasislenka į viršų. Jei bagažinė ant stogo nereikalinga, geriau ją nuimkite, nes ir su tuščia bagažine degalų sąnaudos padidėja 3–5 proc. Degalų sąnaudos gana smarkiai sumažėja dėl vadinamojo vakuuminio maišo efekto, jei važiuojate paskui didelę puspriekabę tempiantį vilkiką. Efektas pasiekiamas važiuojant vos 3–5 m atstumu, todėl važiuoti reikėtų labai atsargiai, nestoks atstumas gerokai padidina susidūrimo pavojų, jei sunkvežimis staigiau stabdytų.
- Automobilio ir priekabos (ir ypač namelio) tandemas degalų sąnaudas padidina 20 proc. Atitinkamai labiau apkraunamas ir dėl to dėvisi variklis. Labai svarbu, kad slėgis automobilio padangose, atitiktų visos apkrovos reikšmę. Slėgis visose padangose turi būti vienodas, kitaip padidėja riedėjimo pasipriešinimas. Krovinys priekaboje turi būti pritvirtintas nejudamai ir kiek galima ties ašies viduriu – priešingu atveju autotraukinys netenka stabilumo.
- Jei slėgis padangose per mažas, jos remiasi didesniu paviršiumi, dėl to padidėja riedėjimo pasipriešinimas ir atitinkamai degalų sąnaudos. Nedėkite platesnių padangų, nei numato gamintojas, kitaip pažeisite važiuoklės kinematiką, patikrinsite visas to pasakmes ir padidinsite degalų sąnaudas. Įtakos turi ir ratų suvedimas bei išvirtimas.
- Oro sąlygos – didelis priešpriešinis, šoninis vėjas taip pat iki 30 proc. padidina degalų sąnaudas ir tai ypač juntama važiuojant didesniu greičiu (daugiau kaip 100 km/val.). Prieš, per ir po lietaus dėl padidėjusio oro drėgnumo ir riebesnio degiojo mišinio degalų sąnaudos išauga 10–15 proc. Važiuojant prastais vietos reikšmės keliais, degalų sąnaudos, priklausomai nuo kelio būklės ir atitinkamai dėl to padidėjusio riedėjimo pasipriešinimo, padidėja net 15–20 proc. Be to, padidėja pakabos, vairo mechanizmo apkrova. Todėl rinkitės kelią su geresne danga, nors jis bus ir ilgesnis.