Serbų transportininkams – „Transekstos“ patirtis
Praėjusią savaitę Lietuvoje viešėjusi Serbijos transporto institucijų ekspertų delegacija keletą valandų praleido ir Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ bazėje. Pagal ES „Dvynių“ projekto programą atvykę svečiai čia buvo supažindinti su pavojingų krovinių gabenimui skirtų transporto priemonių patikra bei lietuviška TA sistema apskritai.
Susitikimas su Serbijos transportininkų delegacija prasidėjo nuo pavojingiems kroviniams gabenti pritaikyto vilkiko su cisterna apžiūros „Tuvlita“ patikros linijoje. „Transeksta“ ekspertas Kęstas Kizis papasakojo kokie papildomi reikalavimai keliami ADR krovinius gabenantiems automobiliams ir atsakė į svečių klausimus.
Dar įdomesnė buvo antroji susitikimo dalis, kurios metu „Transekstos“ direktorius Gintautas Šlėderis bei ekspertas Simonas Lipskis detaliai papasakojo apie Lietuvoje funkcionuojantį TA mechanizmą. Svečiai prisipažino, kad šiuo metu stengiasi ir Serbijoje diegti panašią sistemą, nes dabartinis patikros mechanizmas iš esmės neatlieka nesaugių transporto priemonių „filtravimo“ iš bendro eismo srauto funkcijos: Serbijoje techninę apžiūrą gali atlikti praktiškai visi norintys automobilių servisai, gavę atitinkamą pažymą iš Vidaus reikalų ministerija. Vien Belgrade tokias paslaugas teikia maždaug 100 įmonių. Svečiai pripažino, kad daugeliu atvejų patikra yra formali, o techniškai netvarkingų mašinų savininkų „susitarimai“ su protokolus išduodančiais kontrolieriais – vieša paslaptis.
Vidutinis transporto parko amžius Serbijoje – 16 metų. M1 klasės automobiliams techninės apžiūros atliekamos kasmet ir kainuoja 12 eurų. Komercinis transportas šią procedūrą kartoja kas pusę metų.