Nepasikeitusiems padangų nuo ketvirtadienio bus anuliuojama techninė apžiūra
Žiemiški orai – jau ant nosies, o padangas keičiančios dirbtuvės tiesiog apgultos. Portalas “Lietuvos rytas” pastebi, kad kaip ir kiekvienais metais, vairuotojai laukia paskutinės minutės, o paskui grumdosi eilėse.
Po lapkričio 10 dienos vasarinėmis padangomis Lietuvoje važinėti draudžiama. Vasarinėmis padangomis galima važinėti tik iki lapkričio 9-osios vakaro. Po vidurnakčio, prasidėjus lapkričio 10-ajai, vairuotojai rizikuos ne tik gauti baudą – automobiliams su nepakeistomis padangomis bus anuliuojama techninės apžiūros (TA) kortelė. Reikalavimui nepaklusę vairuotojai ne tik turės mokėti 28–43 eurus siekiančią baudą, bet ir turės iš naujo važiuoti į TA stotį ir pereiti patikrinimą. Padangų keitimu užsiimantys verslininkai neslėpė, kad šiais metais tradiciškai dauguma vairuotojų laukė iki paskutinės minutės – spalio mėnesį vairuotojų praktiškai nepavyksdavo prisikviesti, o pirmosiomis lapkričio dienomis eilės servisuose perkopė net įstatymu numatytą datą.
Bendrovės „Melga“ generalinis direktorius Erlandas Gintneris neslėpė, kad tas pat scenarijus kartojasi kiekvienais metais. Vairuotojus keistis padangų atgena pirmasis sniegas, o jei ruduo pasitaiko šiltas, žmonės susirūpina tik artėjant įstatyme numatytam terminui. Tačiau kiekvienais metais sąmoningumo lygis po truputį kyla.
„Dauguma vairuotojų užsirašo iš anksto – dabar pas mus eilė sudaryta iki pat įstatyme numatytos paskutinės dienos“, – tvirtino jis.
E.Gintneris pasakojo, kad vairuotojai vis atsakingiau ima žiūrėti į saugumą ir renkasi kokybiškesnes padangas.
„Ekonomika auga, tad vis daugiau žmonių perka žinomų ženklų, brangesnes padangas. Juk jos reiškia saugumą. Tai vairuotojai supranta, bet krizės metais buvo sunku, o dabar žmonės turi už ką įsigyti kokybiškesnių padangų“, – sakė pašnekovas.
Šįmet vairuotojus nedelsti paskatino gana anksti atvėsę orai. Vis dėlto, E.Gintnerio manymu, reikalavimas pasikeisti padangas iki lapkričio 10 dienos kartais sukelia nereikalingų problemų.
„Latvijoje vasarinėmis padangomis galima važinėti iki gruodžio 1-osios. Būtų daugiau laiko, o dabar ir vairuotojams, ir servisams reikia skubėti. Šį rudenį orų prognozės atitinka įstatyme numatytą laikotarpį, bet būna ir šiltesnių metų“, – svarstė E.Gintneris.
Vairuotojais po truputį ima pasitikėti ir Lietuvos valdžia. Nuo šio sezono vasarinėmis padangomis iki gruodžio 1-osios galės važinėti motociklininkai – išimtis taikoma mopedų, motociklų, triračių ir visų rūšių keturračių vairuotojams. Vyriausybės patvirtintose Kelių eismo taisyklių pataisose numatyta, kad šiomis transporto priemonėmis su vasarinėmis padangomis galima važinėti dviem mėnesiais ilgiau, nuo kovo 1-osios iki lapkričio 30 dienos, jeigu važiuojamoji dalis yra be sniego ir ledo.
„Teikdami pataisas atsižvelgėme į motociklininkus vienijančių organizacijų nuomonę. Laisvesnis žieminių padangų naudojimas suteiks vairuotojams galimybę patiems apsispręsti, kada verta jas pakeisti, o kada ne“, – aiškino susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas.
Bet automobilių vairuotojams panašios nuolaidos neplanuojamos.
„Žieminių padangų naudojimo tvarka ir nustatyti terminai paremti daugelio metų oro sąlygų stebėjimo rezultatais. Automobiliams skirtų žieminių ar universaliųjų padangų pasirinkimas yra pakankamas ir vairuotojams dėl to problemų nekyla“, – tvirtino Susisiekimo ministerijos atstovė Audronė Filimanavičienė.
Savo ruožtu draudikai aiškina, kad lietuviai žiemines padangas galėtų pradėti naudoti ir dar anksčiau.
„Ar saugu važiuoti vasarinėmis padangomis, jeigu eismo sąlygos – žiemiškos? Žinoma, ne. Vairuotojas, važiuojantis apsnigtu ar apšalusiu keliu, rizikuoja tiek savo, tiek ir aplinkinių sveikata ir gyvybe. Bet kokiu atveju saugiau yra anksčiau pasikeisti padangas, nes net jei ir nėra sniego, gali susidaryti, pavyzdžiui, plikledis ryte. Vasarinės padangos praranda savo savybes esant žemesnei nei 7 laipsnių šilumos temperatūrai. Sąmoningas vairuotojas, įvertinęs aplinkybes, žiemines be dyglių ar universalias padangas gali naudoti jau ir spalį“, – tvirtino „Lietuvos draudimo“ Žalų departamento direktorius Artūras Juodeikis.
Bendrovės duomenimis, staigiai pasikeitus kelio sąlygoms avarijų skaičius išauga net 70–80 procentų. Vėliau vairuotojai prisitaiko prie prastesnių eismo sąlygų ir važiuoja atsargiau.
Anot „ERGO Insurance“, pernai spalio–lapkričio mėnesiais šalyje buvo užfiksuota maždaug 5 tūkst. eismo įvykių, kurių metu vairuotojai patyrė 3,84 mln. eurų nuostolių.
„Nemaža dalis šių incidentų buvo susiję su nepalankiomis eismo sąlygomis užklupus pirmajam plikledžiui, kuriam vairuotojai dažnai dar būna nepasiruošę. Laiku nepakeitus automobilio padangų žieminėmis, kyla grėsmė nuslysti nuo kelio ar nespėjus sustabdyti susidurti su priešais stovinčiu automobiliu. Tai įprasti lapkričio eismo įvykiai Lietuvos keliuose“, – kalbėjo „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas.
Vėluoti brangu Vairuotojams pravartu įsidėmėti, kad po lapkričio 10 d. avarijos atveju draudikai gali neatlyginti padarytos žalos, jei automobilis bus su vasarinėmis padangomis.
„Jei vairuotojas su vasarinėmis padangomis į eismo įvykį pakliuvo po lapkričio 10 d., tokiu atveju būtų nagrinėjamos įvykio aplinkybės ir tiriamos priežastys. Jei būtų išsiaiškinta, kad vasarinės padangos turėjo įtakos eismo įvykiui, žala gali būti neatlyginama. Juk pagal įstatymą automobilis su sezonui netinkamomis padangomis yra prilyginamas techniškai netvarkingam“, – įspėjo R.Bieliauskas.