Ukrainiečių svajonė – lietuviška techninės apžiūros sistema
Šią savaitę Lietuvoje viešėjusios Ukrainos transporto inspekcijos delegacijos nariai prisipažino neturintys tikslios informacijos kiek eismo nelaimių jų šalyje įvyksta dėl techninių priežasčių. Specialios ekspertų ir policijos pareigūnų komisijos sudaromos tik tais atvejais, kai koks nors incidentas pasiglemžia „daug“ gyvybių. Tačiau dėl vieno dalyko sutarė visa svečių trijulė sutarė vienbalsiai – transporto parko būklė jų šalyje prasta.
Viena tokios situacijos dedamųjų: berods 2012-aisiais priimtas keistokas Ukrainos valdžios sprendimas, visus privačių automobilių, nenaudojamų komerciniam keleivių vežimui, savininkus atleisti nuo prievolės reguliariai tikrinti mašinų techninę būklę. Dabar šios nuostatos keičiasi, todėl Kijevas nusprendė pasinaudoti vadinamosios „Rytų partnerystės“ programos galimybėmis ir susipažinti su Europos komisijos rekomenduojama geriausia praktika techninės patikros, komercinių mašinų tachografų kontrolės ir kitose transporto srityje. Lietuva šioje srityje jau senokai laikoma sektinu pavyzdžiu, todėl Ukrainos transporto inspekcijos specialistai keturiom dienom atskrido į Vilnių.
Viena jų vizito tarpinių stotelių – techninės apžiūros įmonių asociacijoje „Transeksta“. Po beveik dvi valandas trukusio pristatymo, klausimų-atsakymų sesijos ir ekskursijos po „Tuvlitos“ TA centrą Avižieniuose, Ukrainos transporto inspekcijos IT padalinio vadovas Vladyslavas Shulga patikino, kad „didžiuotųsi savo valstybe, jei joje veiktų tokio lygio techninės apžiūros sistema“.
Kitas Ukrainos delegacijos narys, Kelių transporto kontrolės departamento vadovas Viacheslavas Voitenko pripažino, kad jau dabar svarstymai apie visuotinę privalomą techninę automobilių patikrą sulaukia emocingos politinių oponentų reakcijos.
„Pas mus techninė apžiūra iki pat jos panaikinimo labiau panašėjo į paveldėtą iš sovietmečio formalumą, kai patikra būdavo atliekama be specialios diagnostinės įrangos. Pereiti į naują kokybinį lygį tikrai nebus paprasta, tačiau faktas, kad alternatyvos tam nėra – Ukrainos Asocijuotos narystės ES sutartyje numatyta, kad tokia sistema privalės būti sukurta. Mes savo ruožtu nuoširdžiai džiaugiamės turėdami galimybę pasinaudoti Lietuvos patirtimi – tai neabejotinai padės sklandžiau ir efektyviau įveikti pereinamąjį laikotarpį“, – teigė V. Voitenko.