Reikalavimai, kurių nepaisantys iš techninės apžiūros turi grįžti pėsčiomis
Ne visi vairuotojai žino, kad apsilankymas techninės apžiūros centre gali duoti priešingą nei siekiama rezultatą. Portalas lrytas.lt atkreipia dėmesį į teisės aktuose įvardytus techninius trūkumus, dėl kurių gali būti uždrausta eksploatuoti transporto priemonę.
Tuo tikslu yra netgi numatytas specialus vertinimo kriterijus – „draudžiama eksploatuoti“. Jis reiškia, kad transporto priemonės įrengimo ir techninių savybių nustatytų reikalavimų neatitikimai tiesiogiai kelia pavojų eismo saugumui, žmonių sveikatai ir aplinkai. Toks kriterijus yra dar griežtesnis už vertinimą “didelis trūkumas”, pagal kurį galima toliau važiuoti, jei TA dar galioja, bet ji negali būti pratęsta, kol trūkumas nepašalintas.
Svarbu paminėti, kad būtent apžiūrą atliekantis kontrolierius, vadovaudamasis nustatytais kriterijais sprendžia, kuriai grupei priskiriamas konkretus trūkumas.
Žmogiškasis faktorius išlieka, todėl nenustebkite, jei už gedimą, kuris paskutinės apžiūros metu buvo įvardintas kaip didelis trūkumas, kitą kartą techninė apžiūra nebus pratęsta. Tam, kad taip nenutiktų, pateikiame visus techninės būklės vertinimo kriterijus, kuriuos nustačius transporto priemonę draudžiama eksploatuoti.
Pakaboje menkų gedimų nebūna
Įprastai smarkiai išdilę šarnyrai priskiriami prie didelių trūkumų, tačiau dėl didžiulės įtakos eismo saugumui jie gali būti priskiriami ir kraštutinei kategorijai. Taip pat griežtai vertinami ir trauklių trūkumai – jei jos bus įtrūkusios, deformuotos ar nepatikimai sujungtos, transporto priemonė bus laikoma pavojinga.
Tikrinant priekinę ir galinę pakabą žiūrima, ar kreipiančioje sistemoje ir tarp tampriųjų elementų nėra įtrūkusių, deformuotų ar pasislinkusių detalių. Priekinės ir galinės ašių sijos, svirtys, statramsčiai negali būti smarkiai paveikti korozijos, taip pat negali būti mechaniškai tiesinti, virinti ar kitaip remontuoti, jei dėl to pasikeitė atsparumo bei kitos savybės arba buvo pažeista funkcinė paskirtis.
Draudžiama eksploatuoti transporto priemones, kuriose vairo stiprintuvas yra netinkamai pritvirtintas. Be to, vairo sistema turi būti įrengta taip, kad atitiktų gamintojo reikalavimus. Beprasmiška į techninę apžiūrą varyti automobilius, kurių vairai įrengti dešinėje kėbulo pusėje. Išimtis taikoma tik transporto priemonėms, kurios Lietuvoje buvo registruotos iki 1993 metų gegužės 1 dienos ir specialiajam transportui. Kontrolieriai taip pat tikrina motociklų ir mopedų vairų tvirtinimus. Jei jei padaryti nepatikimai, niekur važiuoti negalėsite.
Didžiausios problemos – dėl stabdžių
Daugiausiai kriterijų, kuriuos įvertinus gali būti uždrausta eksploatuoti transporto priemonę yra stabdžių sistemos aprašyme. Viena jau pernelyg maža stabdymo jėga gali būti laikoma kitiems eismo dalyviams pavojingu trūkumu, nepriklausomai nuo to, kuri ašis tikrinama. Iš pagrindinio ar atskirų ratų apkabų cilindrų prasisunkiantis stabdžių skystis taip pat nėra smulkmena – dėl šio trūkumo automobilį gali tekti palikti techninės apžiūros centro aikštelėje.
Stabdžių sistemos vamzdeliai ar žarnelės turi būti prižiūrėtos ir sandarios. Užfiksavus didesnį korozijos poveikį ar mechaninius pažeidimus, eksploatacija yra draudžiama. Ypatingą dėmesį reikia atkreipti į sujungimus – juose negali būti jokio nesandarumo. Tas pats galioja ir stabdžių kameroms bei energoakumuliatoriams.
Bendrojo naudojimo keliuose neleidžiama važinėti transporto priemonėms su įtrūkusiais ar deformuotais stabdžių diskais arba būgnais.
Tobulinti stabdžių sistemą reikėtų atsargiai, kadangi nenumatytų detalių ar mazgų panaudojimas yra draudžiamas. Be to, visos detalės ir mazgai turi būti patikimai pritvirtinti.
Sunkiasvorei technikai taip pat aktualus reikalavimas pagal, kurį negali būti fiksuojamas didesnis oro nutekėjimas iš pneumatinės stabdžių sistemos.
Vertinamas konstrukcijos stiprumas
Šiek tiek geriau vairuotojams pažįstama sritis yra padangos. Dauguma žino, kad techninė apžiūra gali būti anuliuota, jei jos turi didesnių pažeidimų. Lengviesiems automobiliais nuo lapkričio 10 iki balandžio 1 dienos negali būti naudojamos vasarinės padangos, o nuo balandžio 10 iki lapkričio 1 dienos – dygliuotos. Reikia turėti omenyje, kad kritiniu trūkumu techninės apžiūros metu laikomi ir ratlankių pažeidimai.
Rėmo ir laikančiosios kėbulo konstrukcijos detalės negali būti įtrūkusios, lūžusios ar pastebimai deformuotos.
Draudžiama eksploatuoti transporto priemones, jei dėl korozijos yra susilpnėjusi laikančioji konstrukcija taip pat, kai sujungimai nepriveržti, neglaudūs arba įtrūkę suvirinimo siūlės. Visgi šiuo atveju kontrolierius neturi jokių specialių prietaisų ar tikslesnių kiekybinių parametrų, o kontrolė atliekama apžiūrint.
Tarp draudimą dalyvauti eisme nurodančių techninių reikalavimų yra vienas itin įdomus punktas. Jis nusako, kad itin griežtai vertinamas degalų prasisunkimas, todėl tokioms transporto priemonėms bendrojo naudojimo keliuose vietos nėra.
Jei automobilyje nustatomas bent vienas trūkumas, pagal kurį draudžiama eksploatuoti transporto priemonę, išvadose pažymima, kad galėsite grįžti į eismą tik pašalinę trūkumą ir dar kartą perėję TA, o automobilį iš TA centro reikia išsivežti evakuatoriumi. Tiesa, šio reikalvimo paiso mažoji vairuotojų dalis. TA kontrolieriai nėra laikomi pareigūnais, todėl jie negali sustabdyti žmogaus, jei jis bando netvarkingą automobilį išsivaryti sava eiga ir skirti baudos. Tad daugybė vairuotojų rizikuoja važiuoti ir tikisi nepatekti į pareigūnų akiratį.