Kampanija „Nustebink žiemą!“: silpnoji vilniečių automobilių vieta – akumuliatoriai
Lapkričio 3–11 dienomis didžiuosiuose Lietuvos miestuose vyksta saugaus eismo kampanija „Nustebink žiemą!“. Jos metu „Circle K“ degalinėse nemokamai tikrinami automobilių akumuliatoriai, jų įkrovimas, žibintai, padangos, o po pirmųjų kampanijos dienų Vilniuje gauti rezultatai leido preliminariai įvertinti šalies automobilių būklę.
„Nustebink žiemą!“ organizuojančios „Getz Lietuva“ įmonės rinkodaros vadovės Ilzės Aperanes teigimu, 2012 metais startavusi Latvijoje, o 2015 m. – ir Estijoje, nemokama automobilių patikra sulaukė itin didelio populiarumo. Išimtimi netapo ir Lietuva – nors čia kampanija organizuojama pirmą kartą, patikros vietose dirbusiems Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros studentams ir dėstytojams darbo netrūko ir per pirmąsias dvi kampanijos dienas Vilniuje buvo patikrinti 82 automobiliai.
Pasak VGTU docento Vido Žuraulio, visų patikrinime apsilankiusių automobilių vidutinis amžius buvo 13,4 metų. Absoliuti automobilių dauguma (77 iš 82 tikrintų) buvo su žieminėmis padangomis ir tik 4 automobilių padangų protektoriaus gylis buvo mažesnis nei minimalūs leistini 3 mm. Šešiems tikrintiems automobiliams nustatyta, kad padangos turi itin didelius pažeidimus ir jas būtina keisti. Tačiau, pasak specialisto, vos 24 tikrintų automobilių akumuliatoriaus baterija buvo tvarkinga, 48 automobiliams ją rekomenduota papildomai įkrauti, o 8 – būtina keisti.
„Dauguma vairuotojų aplaidžiai žiūri į automobilio akumuliatoriaus bateriją. Net ir išmatavus per žemą baterijos įkrovos įtampą ar per žemą paleidimo srovę, nemaža dalis vairuotojų buvo įsitikinę, kad kol automobilis užsiveda, tol viskas gerai. Tai rodo faktą, kad vairuotojai nelinkę investuoti į akumuliatoriaus bateriją, kol ji akivaizdžiai neišsikrovusi, t. y. neįmanoma užvesti automobilio, – sako docentas V. Žuraulis. – Mes juos perspėjome, kad dažniausiai automobilio nebepavyksta užvesti pačiu netinkamiausiu metu…“
Apibendrindamas pirmuosius rezultatus, VGTU atstovas pabrėžė, kad ši kampanija yra savanoriška, kadangi vairuotojai atvažiuoja pasitikrinti automobilio savo noru. Dėl to galima daryti prielaidą, kad didžioji dalis patikrinime apsilankiusių vairuotojų rūpinasi savo automobilio technine būkle ir saugumu, todėl gauti rezultatai galimai neatspindi realios šalies lengvųjų automobilių parko techninės būklės. Be to, šie rezultatai pateikiami tik iš pirmųjų Vilniuje vykdytų patikrų, kur vidutinis automobilių amžius yra mažesnis nei šalies automobilių vidurkis.
Iš sostinės automobilių tikrinimo kampanija „Nustebink žiemą“ persikėlė į Kauną, kur lapkričio 8 dienomis 16:00–20:00 val. automobiliai tikrinami Baršausko g. 57 esančioje „Circle K“ degalinėje. Lapkričio 9 d. (16:00–20:00 val.) automobiliai bus tikrinami Šiauliuose (Dubijos g. 20A), lapkričio 10 d. (16:00–20:00 val.) – Vilniuje (Kareivių g. 13), lapkričio 11 d. (11:00–15:00 val.) – Vilniuje (Ukmergės g. 231).
Kampanijos „Nustebink žiemą!“ iniciatorius – UAB „Getz Lithuania“, priklausanti „Getz“ įmonių grupei, kuri Baltijos šalyse prekiauja automobilių priežiūros priemonėmis. Kampaniją palaiko Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos, o apžiūros darbus atlieka Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros studentai ir dėstytojai. Kampanijos partneris – draudimo bendrovė „Seesam“.