„Padarykite kaip Lietuvoje“
Būtent tokią užduotį iš Baltarusijos transporto strategų gavo respublikinės unitarinės įmonės „Beltexosmotr“ vadovai. Balandžio pradžioje šios valstybinės bendrovės direktoriaus pavaduotojo Vladimiro Piulskio vadovaujama delegacija atvyko į Vilnių ir dieną praleido asociacijoje „Transeksta“, analizuodami pavyzdiniu laikomu Lietuvoje veikiantį techninės apžiūros modelį.
Rytų kaimynai 2003-aisiais pradėjo kurti savitą techninės apžiūros sistemą, kuriai patikėta „filtruoti“ maždaug 3 mln. transporto priemonių parką, eliminuojant iš kelių ir gatvių grėsmę kitiems eismo dalyviams keliančias mašinas. Šiuo metu „Beltexosmotr“ kontrolieriai dirba 227 techninės apžiūros centruose bei aptarnauja 13 mobiliųjų patikros linijų, kurios reguliariai gabenamos į 25 Baltarusijos rajonus, neturinčius stacionarių TA stočių.
Įdomu, kad absoliuti dauguma techninės patikros įmonių be jokių apribojimų gali užsiimti ir kitomis veiklomis – nuo vairuotojų rengimo iki automobilių remonto ir prekybos detalėmis. „Beltexosmotr“ čia turi tik po vieną savo darbuotoją, nedalyvaujantį apžiūroje, be viso labo patvirtinantį universalių meistrų-remontininkų-kontrolierių teikiamus verdiktus. Per metus „Beltexosmotr“ išduoda maždaug 1,4 mln. leidimų eksploatuoti įvairias transporto priemones, iš kurių maždaug 82 proc. gauna teigiamą įvertinimą pirmuoju bandymu. Turint galvoje, kad Baltarusijoje automobilių parkas dar senesnis nei Lietuvoje, toks rodiklis patiems „Beltexosmotr“ vadovams atrodo prasilenkiantis su realybe ir leidžia daryti prielaidas, kad prekybos „indulgencijomis“ mastai Baltarusijoje yra tapę rimta problema. Neatsitiktinai svečiai itin daug dėmesio skyrė „Transekstos“ įmonėse įdiegtai korupcijos prevencijos sistemai.
Dar viena kaimyninės šalies keistenybė – nors automobilių skaičius Baltarusijoje pamažu auga, atvykstančių į TA centrus mažėja. Pernai „sveikatą“ pasitikrino 10,4 proc. automobilių mažiau nei 2016-aisiais. Tikėtina, kad dalis mašinų šeimininkų „taupo“ po 10-20 eurų (TA kaina priklauso nuo transporto priemonių tipo, degalų rūšies ir pan. dalykų) vizito į apžiūros centrus ir važinėja rizikuodami gauti baudas.
„Beltexosmotr“ delegacija taip pat kruopščiai konspektavo „Transekstos“ vadovų Gintauto Šlėderio bei Audriaus Glėbaus pranešimus apie galiojančią sistemą Lietuvoje, kontrolierių bei ekspertų rengimą, taikomus reikalavimus įmonėms, Techninės apžiūros atlikimą reglamentuojančius teisės aktus, veikiančią techninės apžiūros informacinę sistemą ir automatizuotus duomenų mainus su susijusiomis institucijomis, teikiamas elektronines paslaugas vairuotojams etc. Patys baltarusiai tik praėjusiais metais pradėjo diegti ir testuoti duomenų keitimosi su GAI (Valstybinė automobilių inspekcija) sistemą.