Daugiau nei trečdalis vairuotojų dažnai prie vairo sėda netinkamos būklės
Nuovargis ir mieguistumas – veiksniai, sukeliantys avaringas situacijas kelyje. Atlikta vairuotojų apklausa parodė, jog net 38 proc. vairuotojų Lietuvoje, važiuodami ilgesnius atstumus, jaučia nuovargį. Taip pat apklausos rezultatai atskleidė, kokius metodus vairuotojai linkę naudoti siekdami išvengti mieguistumo ir galimos avarinės situacijos.
Populiariausias būdas tarp vairuotojų, atsiradus nuovargio jausmui ir siekiant išvengti mieguistumo, – radijo ar muzikos klausymas. Šį būdą naudoja 31 proc. apklaustųjų. Dešimtadalis (11 proc.) su nuovargiu kovoja valgydami, dar 10 proc. keičia temperatūrą automobilyje ar kalba telefonu, o 20 proc. apklaustųjų iš viso neturi įprastų būdų kovoti su nuovargiu ir mieguistumu.
Balandžio mėnesį atlikta apklausa parodė, kad vairuotojai nėra linkę sustoti reguliariais intervalais. Beveik 70 proc. apklausoje dalyvavusių vairuotojų teigia, kad kelyje jie sustoja tik individualiai įvertinę, jog pertrauka būtina, ir netaiko visuotinai rekomenduojamų sustojimo intervalų – kas porą valandų.
Remiantis apklausos duomenimis, didelė dalis respondentų – 38,3 proc. – pritaria, jog pavargęs vairuotojas kelyje gali būti pavojingesnis net už girtą vairuotoją. 41 proc. apklaustųjų iš dalies pritaria šiam teiginiui. Vis dėlto tik 6,5 proc. naudoja specialias sistemas ir jutiklius, signalizuojančius apie nuovargį bei nurodančius, kad vairuotojui būtina pertrauka.
„Vairuotojas gali nepajusti momento, kai pasiduoda nuovargiui ir kelioms akimirkoms užsimerkia, nors jam ir atrodo, kad sau įprastomis priemonėmis kovoja su mieguistumu. Tačiau avarijai įvykti pakanka ir tų kelių silpnumo akimirkų. Todėl buvo išrasta automatinė sistema, kuri atpažįsta pavojingus simptomis ir įspėja vairuojantįjį. Naujuose automobiliuose diegiami nuovargio jutikliai, kurie identifikuoja, kada vairą laikančio žmogaus raumenys atsipalaiduoja ir vairuotojo elgsena tampa panaši į pavargusio žmogaus. Tuomet automobilyje pasigirsta perspėjimas, rekomenduojama sustoti ir pailsėti“, – sako Maris Zoltneris, „Volkswagen“ komercinio transporto Baltijos šalyse vadovas.
Vairavimas jaučiant nuovargį ir nesukoncentravus dėmesio – tai rizikos faktoriai, lemiantys nelaimingus atsitikimus kelyje. Europos Komisijos duomenimis, apie 20 proc. visų nelaimingų atsitikimų Europos keliuose kyla dėl vairuotojų mieguistumo ir nuovargio.
Atvira vairuotojų apklausa buvo atlikta balandžio mėnesį. Jos metu apklausta 350 vairuotojų.