„Šokolado fabriko“ vaikams – „Transeksta“ eksperimentas
Nors senasis Kauno konditerijos fabrikas per pastarąjį ketvirtį amžiaus pavadinimą keitė bent trejetą kartų, o paskutiniuosius penkerius metus naudoja „Mondelez Lietuva Production“ vardą, saldumynų mėgėjai jį vis dar vadina „Kraftu“. Paskutinį vasaros antradienį garsioji įmonė valandą kaustė pro šalį keliavusių miestelėnų dėmesį neįprastu triukšmu: įmonės kieme nuolat kaukė ugniagesių, policijos ir greitosios medicinos pagalbos automobilių sirenos, į dangų kilo specialiai sukelto „gaisro“ dūmai, o trumpos pertraukėlės buvo sklidinos beveik poros šimtų vaikų keliamo smagaus erzelio. Taip „šokolado fabrikas“, surengęs šventę „Sveikas ir saugus“, pasiruošė naujiems mokslo metams.
„Mūsų kompanija labai didelį dėmesį skiria saugai darbe, todėl nuolat rengia įvairius mokymus bei instruktažus. Šįkart kilo mintis pasirūpinti ne tik savo darbuotojų saugumu, bet jų vaikų saugumu – priminti jiems saugaus eismo taisykles, elgesio su ugnimi principus, o nutikus nelaimei, nepasimesti, suteikti būtinąją pirmąją pagalbą ir kviesti specialiąsias tarnybas“, – komentuodama neįprastą renginį bendrovės „Mondelez Lietuva Production“ kieme sakė darbuotojų mokymų specialistė Diana Navickaitė.
Į konditerijos meistrų kvietimą atsiliepė ir edukacines pamokėles padėjo organizuoti Kauno apskrities priešgaisrinės gelbėjimo, Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos pareigūnai, Kauno greitosios medicininės pagalbos stoties paramedikai, „ARV-AUTO“ vairavimo mokyklos vairavimo mokytojai bei techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“.
Visi 183 renginyje „Sveikas ir saugus“ dalyvavę vaikai ir beveik tiek pat juos lydėjusių tėvų specialų „kelionės lapą“ turėjo užpildyti minėtų struktūrų specialistų autografais. Juos gaudavo visi išklausę trumpai ir aiškiai išdėstytus svarbiausius patarimus apie tai, ką daryti užspringus, kaip atlikti širdies masažą, kaip gesinti keptuvėje netikėtai užsidegusius riebalus ir t.t. Kai kuriuos dalykus mažieji čia pat išbandė: „gelbėjo“ paramedikų atgabentus specialius manekenus, demonstravo paspirtukų ir dviračių vairavimo įgūdžius, bandė su ugniagesių žarna pripildyti vandeniu kibirą, pastatytą už gerų dešimties metrų. Pastaroji užduotis dėvint tikrą ugniagesio šalmą šypsenomis nuspalvino absoliučiai visų renginio dalyvių veidus.
„Transeksta“ atstovas surengė eksperimentą, kurio metu vaikai buvo raginami atspėti, kur sustos mieste leidžiamu greičiu važiuojantis automobilis, jei prieš pat jį netikėtai pasirodys kliūtis – kiek metrų mašina nuriedės, kol vairuotojas tinkamai sureaguos ir pradės stabdyti, bei kokio ilgio bus visas stabdymo kelias. Savo versijas vaikai užfiksavo ant kreidelėmis nupieštos pėsčiųjų perėjos išdėliodami plastiko kūgelius. Deja, automobiliui įlėkus į aikštę ir sutartoje vietoje pradėjus stabdyti pasirodė, kad sveiki liko tik 2 iš 15 išdėliotų kūgelių.
„Visi pėstieji ir ypač vaikai labai dažnai klysta prognozuodami automobilio stabdymo kelią, nes neįvertina tokio svarbaus dalyko kaip vairuotojo reakcijos laikas. Visuomet užtrunka keletą akimirkų, kol kliūtį pamatęs vairuotojas supranta, jog tos kliūties neapvažiuos, ji pati nepasitrauks į šalį ir reiks trūks plyš sustoti. Tai vadinama „reakcijos laiku“, kuris svyruoja nuo 0,5 iki 1,5 sekundės priklausomai nuo žmogaus amžiaus, savijautos ir to, ką jis vairuodamas veikia. Jei tarkim naršo internete, kalba telefonu ar valgo sumuštinį, jei prastai mato ar sirguliuoja ir vartoja tam tikrus vaistus, reakcija ko gero bus ne standartinė 1 sekundė, bet kur kas lėtesnė. Vadinasi, kol bus paspaustas stabdžių pedalas ir visa sistema pradės veikti, automobilis nuriedės gerokai toliau. Net jei automobilis yra nepriekaištingos techninės būklės, o važiuojama mieste leidžiamu 50 km/val. greičiu, per sekundę įveikiamas maždaug 13 metrų atstumas – tai beveik pusė krepšinio aikštelės. Kai ratuose esančius stabdžių diskus pagaliau suspaudžia stabdžių trinkelės, mašina nurieda dar antra tiek“, – akcentavo „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas.
Nesunku suskaičiuoti, kad judant 100 km/val. greičiu, automobilis per sekundę nuvažiuoja apie 27 metrus. Paprastai greičiui padidėjus du kartus, stabdymo kelias pailgėja keturis kartus, t. y. stabdymo kelias yra proporcingas greičio kvadratui, todėl rekomenduojama, kad minimalus atstumas tarp automobilių būtų ne mažesnis kaip pusė važiavimo greičio reikšmės metrais. Tarkim jei važiavimo greitis 60 km/val. – 30 m, jei 100 km/val. – 50 m ir pan. Priartėti prie kito ta pačia kryptimi važiuojančios mašinos rizikinga dar ir todėl, nes vairuotojas nemato kas dedasi priekyje.
Automobilio greitis (km/val) | Reakcijos laikas (sek) | ||||
0,5 | 0,8 | 1,0 | 1,5 | 2,0 | |
Nuvažiuotas kelias (m) | |||||
50 | 6,9 | 11,1 | 13,9 | 20,8 | 27,8 |
60 | 8,3 | 13,3 | 16,7 | 25,0 | 33,3 |
70 | 9,7 | 15,6 | 19,4 | 29,2 | 38,9 |
80 | 11,1 | 17,8 | 22,2 | 33,3 | 44,2 |
90 | 12,5 | 20,0 | 25,0 | 37,5 | 50,0 |
100 | 13,9 | 22,2 | 27,8 | 41,7 | 55,5 |
Technikos ekspertai taip pat atkreipia dėmesį, kad stabdžių sistemos suveikimo laikas priklauso nuo jos konstrukcijos bei techninės būklės. Hidrauliniai stabdžiai pradeda „dirbti“ per 0,2 – 0,4 sekundės, o pneumatiniai – nuo 0,6 iki 0,8 sekundės.
Bendrovės „Mondelez Lietuva Production“ vadovai po renginio visus pavaišino populiariausiais skanėstais, o edukacines pamokėles surengusius svečius kvietė tęsti bendradarbiavimą, nes sauga tiek darbe, tiek namuose, tiek kelyje yra nuolatinis darbas.