Žadamas perversmas elektromobilių baterijų pasaulyje
Kieto būvio baterijos yra tarsi Šventasis Gralis energetikoje ir prie jų dirba visi pasaulio mokslininkai. Šios baterijos užtikrina didesnį energijos tankį, greitesnį įkrovimą, mažesnį aušinimo poreikį – tai vien tik privalumai. Apie tai rašo protalas technologijos.lt.
Kieto būvio baterijos artėja, tačiau kada?
Visi kalba, kad kieto būvio baterijų era artėja, tačiau niekas nežino kada. „Volkswagen“ investavo į Kalifornijoje įsikūrusią kompaniją „QuantumScape“, bet bent jau iki 2025 metų jie nesitiki, kad kieto būvio baterijos ateis į plačiąją rinką. „Panasonic“ išvis mano, kad ankščiau kaip 2030 m. šios baterijos nebus pradėtos naudoti plačiai.
Henrikas Fiskeris mano kitaip. Jis turi savo įmonę ir naują automobilį „Fisker Emotion“ – keturių durų elektrinį sedaną, kurį H. Fiskeris teigia, kad galima įkrauti per 9 minutes. Jis teigia, kad taip greitai šį automobilį galima įkrauti dėka jo išrastos ir patentuotos kieto būvio baterijos. Skamba intriguojančiai? Ką gi, H. Fiskeris teigia, kad nereikės laukti ilgų metų kol kieto būvio baterijos pateks į rinką – jis jas pradės gaminti per ateinančius kelis mėnesius.
Plonasluoksnių plėvelių technologija
Naujųjų H. Fiskerio kieto būvio baterijų paslaptis yra iš saulės elementų gamybos pasiskolinta plonasluoksnių plėvelių (thin-film) technologija. H. Fiskeris teigia, kad naudojant naują gamybos procesą, kiekvienos baterijos viduje yra sudedami keli plonasluoksnių plėvelių sluoksniai, suteikiantys joms 27 kartus didesnį paviršiaus plotą, palyginus su įprastomis baterijomis.
To rezultatas yra baterija su dvigubai didesniu energijos tankiu, palyginus su įprasta ličio jonų baterija. H. Fiskeris teigia, kad naujosios baterijos kuo puikiausiai atlaikys daugiau kaip 1000 įkrovimo ciklų: „Mes radome sprendimą, kaip tiksliai, pakartotinai ir labai greitai gaminti kieto būvio baterijas. Įprastai ličio jonų baterijos gamyba apima maždaug 18 skirtingų gamybos etapų. Skaičiuojant nuo tos dienos, kai atkeliauja žaliava, iki tos, kai jau baterija yra pilnai pagaminta ir iškeliauja pas pirkėją, reikia net 50–60 dienų. Tai neįtikėtinai ilgas laiko tarpas“.
H. Fiskeris teigia, kad jo kieto būvio baterijos bus pilnai pagamintos ir išsiųstos pirkėjui „mažiau kaip per 10 dienų“. Verslininkas yra glaudžiai susijęs su detaliu gamybos procesu, tačiau teigia, kad jo įmonė jau diskutuoja su „atsirinktais“ automobilių gamintojais dėl naujųjų baterijų technologijų. Jis taip pat teigė, kad jau kalbėjosi su didžiausiais baterijų gamintojais, kurie galbūt norėtų jo kieto būvio baterijas ir jų sistemas gaminti masiškai.
Šiek tiek skepticizmo
Bet ar tikrai H. Fiskeriui pavyko tai, ko dar niekas kitas pasaulyje nesugeba? „Žinoma, galėtumėte ginčytis ir abejoti mano žodžiais, tačiau mes nesiekiame įtikinti žmonių. Mes dirbame su įmonėmis ir siekiame patekti į masinę gamybą, tad mums taikomi griežti NDA (susitarimas dėl informacijos atskleidimo aut. past.). Masinė gamyba ir patekimas į rinką yra mūsų pagrindinis tikslas“, – teigė H. Fiskeris.
„Tesla“ visada laikosi naujausios baterijų technologijos. Ir jį privalo tai daryti, jei nori išlaikyti savo konkurencinį pranašumą. „Jei yra kažkas geresnio nei Tesla baterijų technologija, aš apie tai nieko nežinau“, – sakė „Tesla“ vyriausiasis technologijų vadovas J. B. Straubelis. „Mes stengiamės kiek tik išgalime. Mes išbandome ir kalbamės su kiekvienu baterijų startuoliu, kiekviena laboratorija, kiekvienu didesniu gamintoju. Mes išbandome jų baterijas. Tad jei yra kažkas geresnio, mes klausomės išplėtę ausis ir norėtume tai išbandyti. Bet iki šiol kažko geresnio dar neradome.“
Tad jei H. Fiskeris yra teisus, pasaulis yra ant elektromobilių revoliucijos slenksčio. Bet ar tai tiesa? Dar praėjusiais metais Elonas Muskas sakė, „kad viskas veikia „PowerPoint“ skaidrėse. Galėčiau pateikti pristatymą apie teleportaciją į Andromedos galaktiką, tačiau tai dar nereiškia, kad tai veiktų.“ Tad ar kitais metais pamatysime naująjį H. Fiskerio elektrinį automobilį su naujosiomis kieto būvio baterijomis? „Matysime“, – atsakė H. Fiskeris.