Lietuvoje prasideda savivaldės technikos era. Kokie iššūkiai laukia starte?
Estijos technologijų bendrovė „Cleveron Mobility AS“ pasirašiusi susitarimą su įmone UAB „Transporto studijos“, atliekančią automobilių saugos vertinimus, pradėjo mėnesį truksiantį eksperimentą su siuntų gabenimui skirta savivalde mašina „Clevon 1“.
Pirmą kartą tokio tipo transporto priemonė į Vilniaus gatves buvo išriedėjusi dar 2017-ųjų rudenį (tai buvo Prancūzijos įmonės „Navya“ prototipas). Netrukus po to Seimas priėmė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimus, apibrėžiančius sąvoką „savivaldis automobilis“, bei nustatė pagrindinius šių automobilių bandymų ir dalyvavimo viešajame eisme principus. Prabėgus penkiems metams į Lietuvą atkeliavęs estų „Clevon 1“ tapo gyvu įrodymu, kaip stipriai per šį laiką patobulėjo į transporto priemones diegiamos dirbtinio intelekto sistemos: automobiliukas nepalyginamai manevringesnis, nuovokesnis ir funkcionalesnis. Tačiau akivaizdu ir tai, kad dar laukia daugybė neišspręstų techninių ir teisinių galvosūkių.
„Kompaktiško dydžio – 2,5 m ilgio, 1,6 m aukščio ir 1,1 m pločio ir vos 320 kg sveriantis –net judėdamas sąlyginai lėtai (šiuo metu maksimalus jo greitis yra apribotas iki 25 km/val.), todėl svarbu ieškoti būdų, kaip tuo pat metu padidinti tiek važiavimo tempą, tiek saugumą. Eksperimento Lietuvoje metu estiškas savivaldis bus testuojamas pačiomis įvairiausiomis sąlygomis, analizuojant kaip išmaniųjų jo sistemų darbą įtakoja prastas oras, ribotas matomumas, slidi kelio danga ir panašūs dalykai. Mes iš tiesų džiaugiamės, galėdami technologijų kūrėjams iš „Cleveron Mobility AS“ padėti spręsti šiuos uždavinius ir žengti pirmuosius žingsnius“, – sako bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.
Automobiliukas turi visas naujausias elektronikos sistemas, leidžiančias preciziškai tiksliai laikytis kelių eismo taisyklių, moka perskaityti kelio ženklus ir šviesoforo signalus, bet ir reaguoja į absoliučiais visas netikėtai judėjimo trajektorijoje atsirandančias kliūtis jas apvažiuodamas ar apie save informuodamas garsiniu signalu. Jis laikosi eismo juostų, rodo posūkius, automatiškai stabdo ir greitėja, kai judėjimo trajektorija yra švari. Orientuotis aplinkoje jam padeda operacinėje sistemoje integruoti skaitmeniniai žemėlapiai, GPS ir vaizdo kamerų, su automatinio apiplovimo funkcija, sistema. Be to, savivaldžio elgesį nuotoliniu būdu stebi ir bet kurią akimirką valdymą perimti yra pasirengęs operatorius, todėl susidūrimo tikimybė daugiau teorinė.
Automobiliukas gali vežti iki 150 kg krovinį, todėl idealiai tinka smulkių siuntų ar maisto produktų pristatymui. Šio savivaldžio bandymų maratoną planuojama pradėti nuo rugsėjo 15 dienos sostinės pakraštyje esančioje Balsių gyvenvietėje.