Force majeure techninės apžiūros stotyse. Kodėl sutriko transporto patikra?
Trečioji sausio savaitė prasidėjo precedento neturinčiu sutrikimu visuose mūsų šalies regionuose veikiančiose techninės apžiūros stotyse, kai nebuvo įmanoma ne tik rezervuoti laiko patikrai, bet ir įvertinti jau atvykusių į TA centrus automobilių būklės. Lietuvos techninės apžiūros įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ specialistai paaiškino, kas buvo nutikę ir kaip interneto ryšys susijęs su automobilio „sveikatos“ vertinimu.
Nuo 2009 m. mūsų šalyje veikia Centralizuota techninės apžiūros duomenų bazė (CTADB), kurioje tvarkomi visi tarpusavyje susiję transporto priemonių ir jų techninės apžiūros duomenys. Sukurti specialūs techninės apžiūros programiniai moduliai leidžia patikros linijoje esančios įrangos fiksuojamus duomenis iš stabdžių bandymo stendo, keturių komponentų išmetamųjų dujų analizatoriaus, išmetamųjų dujų dūmingumo matavimo prietaiso ir žibintų šviesos kontrolės prietaiso automatiškai perkelti į CTADB. Kai nuskaitomi ir kontrolieriaus suvedami transporto priemonės techninių reikalavimų (būklės) įvertinimo duomenys, kontrolierius priima sprendimą ir įrašo išvadą, CTADB suformuojama Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros rezultatų ataskaita. Be to, duomenys apie automobilių techninę būklę realiu laiku teikiami Lietuvos kelių transporto registrą administruojančiai VĮ „Regitra“, Lietuvos policijos departamentui bei Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biurui. Taip eliminuojama žmogiškos klaidos tikimybė, o techniškai netvarkingos ir grėsmę kitiems eismo dalyviams galinčios kelti transporto priemonės eliminuojamos iš eisme. Todėl automobilių patikra ir su tuo susijusių dokumentų pildymas ranka ar siuntimas kokiais nors kitas būdais neįmanomas net teoriškai.
Siekiant užtikrinti sklandų šios sudėtingos sistemos darbą elektroninio duomenų perdavimo sprendimai perkami iš bendrovės „Telia“, o informacijos saugumą užtikrina duomenų paslaugų centras „Baltneta“.
Sausio 16. naktį nusikaltėliams fiziškai sugadinus magistralinį kabelį buvo sutrikdyta ne tik „Baltneta“ ir minėtų institucijų, susijusių su privalomąja technine apžiūra, bet ir daugelio kitų verslo struktūrų veikla. Tokio masto išpuolis įvyko pirmą kartą ir Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse yra įvardijamas kaip force majeure arba „Nenugalima jėga“. T. y. techninės apžiūros įmonės negalėjo dirbti ir vykdyti įsipareigojimų dėl aplinkybių, kurių nebuvo įmanoma kontroliuoti bei protingai numatyti sutarties sudarymo metu (užsiregistruojant į techninę apžiūrą), ar užkirsti kelio šių aplinkybių ar jų pasekmių atsiradimui. Nesant ryšio ir prieigos prie duomenų bazės nebuvo įmanoma perspėti automobilio techninei apžiūrai užsiregistravusių žmonių. „Transeksta“ apgailestauja ir nuoširdžiai atsiprašo visų, kuriems dėl šios incidento teko patirti nepatogumų.
Svarbu ir tai, kad sutrikdžius ryšio sistemą jokia informacija iš duomenų paslaugų centro nebuvo nutekinta, todėl grėsmių automobilių savininkams ir valdytojams nekilo. „Transeksta“ jau pradėjo konsultacijas su informacinių technologijų specialistais, kaip užkirsti kelią panašaus pobūdžio incidentams.