Elektromobilių įkrovimo ypatumai spustelėjus šaltukui
Atvėsus orams elektromobilių vairuotojai dažniau pastebi įkrovimo stotelių „gedimus“, kai įkrovimo greitis sulėtėja dėl neva sumažėjusios įkrovimo galios. Dažniausias šio netikėto pokyčio kaltininkas yra ne stotelės gedimas, o nepakankamai įšilusi elektromobilio baterija. „Ignitis“ specialistai pataria, ką daryti, kad atvėsus orams netikėtumų įkrovimo vietose būtų kuo mažiau.
Kaip oro temperatūra susijusi su įkrovimo greičiu?
Įkrovimo sparta priklauso nuo daugelio veiksnių, tačiau daugiausia tam įtakos turi baterijos įkrovimo lygis ir baterijos temperatūra. Šiai pokyčiai netgi spėjo gauti specialų terminą – „cold-gate“. Pavyzdžiui, elektromobilis „Volkswagen ID.3“ teoriškai gali įsikrauti maksimalia 175 kW galia, tačiau oro temperatūrai nukritus iki -15 °C įkrovimo galia gali siekti vos 40 kW. Tačiau įkrovimo sparta keičiasi ne tik temperatūrai nukritus žemiau 0°C, bet ir orui atvėsus jau iki maždaug +10 °C. To nežinantys vairuotojai, pastebėję įkrovimo greičio pokyčius, pirmiausia pagalvoja apie galimus įkrovimo stotelės gedimus ar galios ribojimus.
Norint jog elektromobilis sparčiai įsikrautų ir šaltuoju metu reikia palaikyti optimalią baterijos temperatūrą. Priklausomai nuo elektromobilio modelio, optimali baterijos temperatūra svyruoja nuo 25 iki 50 °C. Todėl, kai lauke vėsiau, bateriją reikia papildomai šildyti.
Baterijos šildymas užtrunka ir naudoja energiją
Vėsiu oru įkraunant elektromobilį baterijos šildymas trunka apie 20–30 minučių, be to, šiam procesui naudojama papildoma energija. Tai pastebima įkrovimo sesijos metu – pradėjus sesiją stotelėje ir elektromobilio ekrane bus rodoma skirtinga momentinė galia. Dažniausiai stotelėje bus rodoma didesnė galia nei elektromobilio ekrane, nes energija naudojama ne tik baterijos papildymui, bet ir jos šildymui. Dėl šios priežasties elektromobilis įkrauna didesnį kiekį elektros nei baterijos talpa.
Yra elektromobilių, kurie įkrovimo sesiją pradeda tik tada, kai pasiekiama minimali baterijos temperatūra. Tokiu atveju, gali tekti palaukti 10–15 min., kol prasidės įkrovimo sesija.
Verta žinoti, kad, kuo baterija efektyvesnė, tuo ilgesnis bus šilimo laikas. Ši tendencija ypač pasijaučia įkraunant elektromobilius, turinčius 800 V bateriją. Įkrovimo greičiui žiemą įtakos turi ir baterijų cheminė sudėtis. Pavyzdžiui, LFP baterijos yra ilgaamžiškesnės, tačiau šaltuoju metu įsikrauna lėčiau, o NMC baterijos turi didesnę šalčio toleranciją.
Išankstinio šildymo funkcija taupo laiką
Norint neužtrukti prie įkrovimo stotelės, reikėtų pasirūpinti, kad ją pasiektumėte su jau pašildyta baterija. Paprasčiausia tai padaryti naudojantis išankstinio baterijos šildymo funkcija. Tokiu būdu maždaug per pusvalandį baterija pasieks optimalią temperatūrą, o įkrovimo sesija bus maksimaliai greita net ir žiemą. Jeigu elektromobilis tokios funkcijos neturi, rekomenduojame važiuojant naudoti automobilio regeneracijos funkciją. Ji taip pat leidžia sparčiau sušildyti bateriją.
Naudingi patarimai, kurie padės žiemą įsikrauti greičiau
- Kai baterija šildoma iš anksto, trumpėja elektromobilio nuvažiuojamas atstumas, nes baterijos šildymas reikalauja papildomos energijos. Įkrovimo sesijos metu tam reikalingą energiją tiekia įkrovimo stotelė, o naudojant išankstinio pašildymo funkciją – baterija.
- Keliaujant didesnius atstumus, po pirmos įkrovimo sesijos baterijos šildyti nebereikia. Ilgesnėje kelionėje, kai tenka įsikrauti daugiau kartų, bateriją šildyti reiktų tik prieš pirmą įkrovimo sesiją, nes važiuojant ji smarkiai neatšąla. Vėlesnės įkrovimo sesijos būna įprasto greičio.
- Itin šaltu metu rekomenduojama elektromobilio nepalikti su mažesniu nei 20 proc. energijos likučiu. Kai temperatūra nukrenta -20 °C ir žemiau, elektromobilis automatiškai pradeda šildyti bateriją, todėl svarbu tam tikslui turėti pakankamai energijos.
- Prieš įsigyjant elektromobilį įsitikinkite, ar jis turi išankstinio pašildymo funkciją ir šilumos siurblį. Šios funkcijos labai pagerina elektromobilio vairavimo patirtį šaltuoju sezonu. Peugeot e208
Oro temeperatūros įtaka elektromobiliu (“Peugeot e208”) nuvažiuojamam atstumui:
Nuvažiuojamas atstumas pagal WLTP | Labai šalta -10 °C |
Šalta 0 °C |
Šilta +10 °C |
Labai šilta +20 °C |
Karšta +30 °C |
Mieste, vid. greitis 30 km/h |
200 km | 264 km | 296 km | 340 km | 275 km |
Mieste, vid. greitis 50 km/h |
230 km | 283 km | 312 km | 350 km | 309 km |
Užmiestyje, vid. greitis 70 km/h |
230 km | 273 km | 297 km | 326 km | 304 km |
Greitkelyje, vid. greitis 90 km/h |
202 km | 232 km | 250 km | 271 km | 263 km |
Greitkelyje, vid. greitis 110 km/h |
164 km | 183 km | 197 km | 211 km | 210 km |
Magistralėje, vid. greitis 130 km/h |
130 km | 142 km | 152 km | 161 km | 163 km |