Gal susitarsim?
Techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“ realizavo ilgokai brandintą sumanymą: sukūrė ir į „gyvenimą“ išleido tris pirmąsias socialines reklamas, raginančias susilaikyti nuo pagundų papirkti TA kontrolierius ir tokiu būdu gauti leidimą eksploatuoti techninių trūkumų turinčius automobilius.
Šis projektas nusipelno dėmesio dėl keleto priežasčių: su vos keletu išimčių Lietuvoje privatus verslas iš esmės niekada nekūrė ir nekuria socialinių reklamų, orientuotų ne į pardavimo skatinimą, todėl „Transekstos“ iniciatyva savaime yra išskirtinė. Keletą pastarųjų metų itin daug dėmesio skyrusi kovai su korupcijos apraiškomis privalomosios techninės apžiūros sistemoje, „Transeksta“ ryžosi išplėsti „frontą“ ir nusitaikė į automobilininkų įpročius. T. y. prašymus „nepamatyti“ mašinos trūkumų ir nepriekabiauti dėl „smulkmenų“.
„Saugaus eismo ekspertų teigimu (beje, juos patvirtina ir Europos Komisija skelbiama statistinė informacija) dėl techninių trūkumų Europos Sąjungos keliuose įvyksta apie 6 proc. visų automobilių autoavarijų ir apie 8 proc. visų motociklų avarijų. Lietuvoje išsamesnės incidentų keliuose analizės kol kas nėra, tačiau turint galvoje mūsiškio transporto parko amžių (šiuo metu vidutinis mūsų šalyje registruotų transporto priemonių amžius 16,7 metų) ir su tuo tiesiogiai susijusį techninių problemų skaičiaus augimą, spėjame, kad mūsų šalyje nelaimių dėl techninių priežasčių įvyksta gerokai daugiau. Juk tokie iš pažiūros „nekalti“ dalykai, kaip nedegančios lemputės ar prastais sureguliuoti žibintai gali paversti automobilį nematomu tamsoje, apakinti kitus eismo dalyvius ir išprovokuoti skaudžias nelaimes net važiuojant lėčiau nei leidžia Kelių eismo taisyklės“, – akcentuoja „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis.
Siekiant atkreipti dėmesį į šiuos dalykus asociacijos darbuotojai drauge su partneriais iš „Prime media“ sukūrė tris vaizdo klipus (po 2 skirtingas versijas; trumposios (iki 30 sekundžių) transliacijoms TV kanalais ir naujienų portaluose, o ilgosios (virš 1 minutės) naudojimui TAS klientų laukimo salėse ar pan. viešose erdvėse).
Pagrindinis visų klipų leitmotyvas skirtingų socialinių grupių atstovų siūlymas „susitarti“ po to, kai patikros metu kontrolieriams jų automobiliuose aptinka techninių trūkumų. Klipų herojai – jauna mama, skubanti iš darželio pasiimti dukrytę, vaikinukas, pažadėjęs kelionę savo merginai ir solidus verslininkas, turintis pas gydytojus nuvežti mamą. Visi jie kontrolierių palankumą bando nusipirkti siūlydami 20 – 50 eurų kyšius, tačiau vietoj to sulaukia kontraklausimo – „kiek kainuoja jūsų dukters, draugės ar mamos gyvybė?“.
„Pradėdami šią socialinės reklamos kampaniją mes norime atkreipti automobilininkų dėmesį į dar vieną labai svarbią detalę. Kiekviena techninės patikros procedūra baigiama apžiūros protokolo pildymu ir duomenų įvedimu į TAIS (Techninės apžiūros informacinė sistema) sistemą. Joje yra speciali grafa, skirta pastaboms apie galimą korupciją, matoma absoliučiai visose Lietuvos regionų Techninės apžiūros stotyse. T. y. kad ir kur toks „susitarimų“ ieškotojas nukeliautų, nesąžiningo žmogaus reputaciją jis vešis drauge ir neabejotinai sulauks dar atidesnio kontrolierių dėmesio. Kitaip tariant, siūlant kyšį problemos ne išsprendžiamos, bet sukeliama naujų nemalonumų lavina“, – pastebi G. Šlėderis.