Klaida, galinti kainuoti gyvybę: kaip gesinti degantį elektromobilį?
Automobilių gaisrų pasitaiko. Ir elektromobiliai nedega dažniau už automobilius su vidaus degimo varikliais. Tačiau problemų šioje srityje tikrai yra. Kokios jos, analizuoja portalas Technologijos.lt.
Dauguma ugniagesių nėra tinkamai pasiruošę gesinti elektromobilius, o kai kurios klaidos gali būti mirtinos. Dar daugiau – net užgesinta liepsna nereiškia, kad pavojus praėjo. Mažiau nei ketvirtadalis JAV ugniagesių yra apmokyti gesinti elektromobilius. Tai – nerimą kelianti statistika, kuri, tikėtina, kitose šalyse atrodo dar prasčiau.
Elektromobilių gaisrai yra apsupti mitais ir klaidinga informacija, kuri šiuo atveju yra pakankamai pavojinga. Pavyzdžiui, ne vienas pasakys, kad negalima naudoti vandens, tačiau tai yra visiškai netiesa.
Tiesą sakant, elektromobiliams reikia kur kas daugiau vandens nei automobiliams su vidaus degimo varikliais. „Tesla“ teigia, kad vienam markės automobiliui užgesinti gali prireikti daugiau nei 11 tūkstančių litrų vandens. Dar daugiau – jei naudojamos putos ar kitos cheminės gesinimo medžiagos, jas reikėtų pamiršti iš karto, kai tik atsiras vandens. Būtent senam geram H2O turėtų būti teikiama pirmenybė, kuomet gesinami elektromobilių gaisrai.
Po priekinės bagažinės dangčiu yra specialiai ugniagesiams paruošta laido kilpa. Ją reikia nukirpti, pašalinant didelį jo segmentą (kad galai nesusiliestų). Tai iš esmės atjungia bateriją, tačiau ir po to automobilis vis tiek yra pavojingas. Ličio baterijos dega labai aukšta temperatūra, todėl jas būtina ilgai aušinti dideliu kiekiu vandens. Ugniagesiai privalo vengti atvirų laidų, ypač jei jie yra oranžiniai – tokia spalva žymimi tie laidai, kuriais teka bent 60 voltų įtampos elektros srovė.
Tačiau net kai atrodo, jog automobilis yra užgesintas ir saugus, jo negalima tiesiog palikti. „Tesla“ nurodo, kad baterijos gali užsidegti iš naujo. Taigi, kuo daugiau vandens, tuo geriau. O ir po to automobilį reikia pastatyti bent 15 metrų atstumu nuo bet kokių degių medžiagų ar kitų mašinų.
„Tesla“ paaukojo kelis šimtus automobilių Kalifornijos ugniagesių mokymų centrams. Taip pat kompanija pati išleido ne vienas instrukcijas, kaip gesinti tokius gaisrus. Ir bent jau kol kas ugniagesiams sekasi juos įveikti neblogai.
Tačiau kita dalis problemos yra ta, kad automobilių savininkai retai kada gali išgelbėti rūkti pradėjusį elektromobilį – kas su savimi vežiojasi 11 tūkstančių litrų vandens? Degančio elektromobilio dūmai taip pat yra labai nuodingi, todėl reikalinga kaukė. Todėl dažnai telieka tikėtis, kad greitai pasirodys ugniagesiai ir kad jie bus pasiruošę.