Kaip netapti „nurašyto” automobilio savininku
Nuo 2015 m. kovo 13 d. įsigaliojo susisiekimo ministro įsakymas, pagal kurį avarijoje sugadinta transporto priemonė gali įgyti „remontuoti ekonomiškai netikslingos” statusą arba liaudiškai, būti pripažinta kaip „nurašyta”.
Toks sprendimas priimamas draudikams įvertinus žalą ir išmokėjus 75 proc. automobilio vertės. Apie tai draudikai įpareigoti pateikti informaciją į Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos tvarkomą Centralizuotąją techninės apžiūros duomenų bazę (CTADB).
Sulaukęs duomenų apie „remontuoti ekonomiškai netikslingą” transporto priemonę, techninės apžiūros centras jai panaikina galiojančią techninę apžiūrą.
Per 180 dienų terminą neatnaujinus techninės apžiūros ir neturint privalomojo civilinės atsakomybės draudimo, tokią transporto priemonę VĮ „Regitra” išregistruoja.
Kad taip neįvyktų ir pageidaudamas toliau legaliai dalyvauti eisme, tokios transporto priemonės savininkas privalėtų padaryti atstatomąjį remontą ir atlikti ekspertizę. Tik turėdamas šiuos dokumentus jis gali gauti techninę apžiūrą ir grįžti į eismą.
O kaip tokiu atveju, jeigu sudaužyto automobilio savininkas pasiima pilną (75 proc. automobilio vertės) draudimo išmoką, greitai suremontuoja transporto priemonę ir ją parduoda? Sakysite, sukčiavimas? Neskubėkite teisti ir daryti greitų išvadų.
„Pagal įstatymus ne tik „nurašytų”, bet ir išregistruotų transporto priemonių turtinės teisės nesikeičia. Ji ir toliau išlieka savininko nuosavybė, kurią jis savo nuožiūra gali parduoti, dovanoti ir pan.”, – teigia M.Romerio teisės universiteto dėstytojas, advokatas Darius Sosnovskis.
Nustatyta tvarka atlikus privalomąją techninę apžiūrą, apdraudus privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, su tokia transporto priemone galima ir vėl dalyvauti viešajame eisme. Tik tokiu atveju statuso pakeitimo iš “nurašytos” į vėl “tinkamą” dalyvauti eisme rūpesčiai ir išlaidos tenka naujajam savininkui, kuris apie laukiančius netikėtumus kartais gali net nenujausti.
Vienas tokių atvejų atsitiko Kaune. Šių metų gegužės 26 d. buvo priimtas draudikų sprendimas dėl ekonomiškai netikslingo remonto avarijoje sugadintam 2010 m. laidos „Opel Insignia” automobiliui ir atlyginta žala jos savininkui. Spėjama, kad pastarasis skubiai suremontavo ir pardavė šį automobilį, nes minėta “Opel Insignia” už dviejų savaičių, birželio 10 d. buvo perregistruota kito savininko vardu.
Perregistravimas taip pat buvo atliktas teisėtai, be jokių pažeidimų, nes techninė apžiūra reikalaujama tik pirmą kartą šalyje registruojant transporto priemonę. Tuo tarpu perregistruojant kito savininko vardu „Regitroje” techninės apžiūros nebereikalaujama.
Naująjį „Opel Insignia” savininką bėdos užgriuvo rugpjūčio 20 dieną, kai pastarasis kreipėsi į techninės apžiūros centrą nesuprasdamas, dėl ko iš „Regitros” gavo laišką, informuojantį apie sprendimą sustabdyti jo automobilio dalyvavimą viešajame eisme.
Panašių atvejų, tik su skirtingomis variacijomis, pasitaikė ir kitose šalies vietose – Panevėžyje, Klaipėdoje.
Nuo kovo 13 d. iki rugsėjo vidurio draudikai “nurašė”, savininkams padengdami nuostolius, 1950 transporto priemonių. Iš jų 51-am automobiliui buvo padarytas atstatomasis remontas, atlikta techninė ekspertizė ir pripažinta galiojanti techninė apžiūra.
„Techninė ekspertizė nustato, ar transporto priemonė tinkamai suremontuota ir yra nepavojinga eismo saugumui”, – sako bendrovės “Transporto studijos” direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.
Naujieji „nurašytų” automobilių savininkai, atsidūrę aklavietėje, į keblią padėtį stato ir techninės apžiūros įmones.
„Neturint reikalingų dokumentų apie atliktą atstatomąjį remontą, prasideda fiktyvių pažymų, neaiškių sąskaitų kaišiojimas, pykčiai iš klientų pusės. O reikėtų tiek nedaug, kad duomenų bazę greičiau pasiektų informacija apie draudikų sprendimą “nurašyti” transporto priemonę,” – teigia Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos direktorius Gintautas Šlėderis.
Lietuvos transporto priemonių draudikų biuro atstovo Tomo Rudzkio tvirtinimu, šalyje galioja bendri draudimo išmokų terminai, patvirtinti draudimo įstatyme. Nuo pranešimo apie eismo įvykį per mėnesį turi būti įvertinta žala, apskaičiuotas nuostolis ir išmokėta draudimo išmoka.
Tačiau pasitaiko tam tikrų išlygų, tarkim, kai būna iškelta baudžiamoji byla, joje atsiradus neaiškumams, iškylus ginčams ir pan. Tad terminų sąlygos gali būti pratęstos.
Sprendimo dėl automobilio remonto ekonominio tikslingumo priėmimas užtrunka ir dėl subjektyvių priežasčių. „Žmonės įvairiai reaguoja, kyla ginčų dėl įvertinimo, mažesnė ar didesnė nustatyta žala, kiekvienas stengiasi rūbelį tempti į savo pusę”, – teigia T.Rudzkis.
Bet kuriuo atveju, informacija apie priimtą sprendimą, anot jo, visada be jokio delsimo įvedama į elektroninę duomenų bazę ir akimirksniu tampa prieinama „Regitrai”.
Nuo šių metų lapkričio 1 dienos įsigalios reikalavimas, pagal kurį automobilių pardavėjai privalės informuoti pirkėjus apie automobilio istoriją, ypač aspektus, susijusius su dalyvavimu eismo įvykiuose.
„Kol pradės veikti pirkėjų interesus ginantis įstatymas, pasitikrinti, ar transporto priemonė turi leidimą dalyvauti eisme, galima prisijungus prie VĮ „Regitra” elektroninių paslaugų portalo, arba šios svetainės skyriuje „Paieška transporto priemonių registre, “ – primena VĮ „Regitra” atstovė Laimutė Užupė.
Ar automobilis nebuvo nurašytas, naudotų transporto priemonių pirkėjai galėtų sužinoti ir pasiteiravę apie ją bet kurioje šalies techninės apžiūros įmonėje.
Net ir įsigaliojus įstatymo reikalavimui informuoti pirkėjus, išlieka abejonės, ar pavyks visiškai išvengti žmogiškojo veiksnio? Vienas pardavėjas laikysis įpareigojimo, o kitas galbūt surizikuos neatskleisti visos teisybės.
Teisės žinovo D.Sosnovskio teigimu, visiškai šią problemą panaikintų įstatymas be jokių išlygų utilizuoti avarijoje sugadintą automobilį, kurio nuostolius atlygino draudimas.
Tai prilygtų praktikai, taikomai JAV. Ten draudimo išmoka pervedama tik užantspaudavus transporto priemonės registracijos liudijimą užrašu „Salvage” (angl. „nurašyta”). Tuomet visiems aišku, kas nutiko su automobiliu ir tolesnis jo likimas būna nulemtas.