Gyvybių gelbėjimo sistemos architektas. In memoriam Antanui Dadurkai
Auštant 2020 metų rugpjūčio 5 dienos rytui, po sunkios ligos Anapilin išėjo Antanas Dadurka. Transporto inžinierius ir technikos ekspertas, Lietuvoje paklojęs pamatus europietiškai transporto priemonių techninės apžiūros sistemai, ketvirtį amžiaus skyręs nuolatiniam jos modernizavimui bei tobulinimui.
Antanas Dadurka gimė 1953-ųjų spalio 28 d. Vilkaviškio rajone, iš kur išvyko studijuoti į sostinę, o ir anuometiniame Vilniaus inžinieriniame statybos institute (VISI) įgijo automobilių transporto inžinieriaus kvalifikaciją. Vėliau aukštojoje mokykloje susikrautą žinių bagažą sėkmingai naudojo dirbdamas įvairių įmonių transporto parkuose. Visgi, vardijant sausus Antano biografijos faktus, pavyktų padaryti tik keletą štrichų šios neeilinės asmenybės portretui. Kur kas daugiau apie šį žmogų galima sužinoti atidžiau pavarčius bendros Lietuvos–Vokietijos įmonės „Tuvlita“ bei Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ kronikas.
Kai Nepriklausomybės atkūrimą lydėjusi didžiųjų permainų banga atsirito iki transporto sektoriaus, o Susisiekimo ministerija pritarė idėjai lig tol galiojusią transporto priemonių patikrą „iš akies“, pakeisti į egzistuojančią senosiose Europos šalyse, būtent A. Dadurka tapo naujos sistemos architektu. Jis su bendražygiais analizavo Vokietijos susivienijimų TÜV ir „Dekra“, Švedijos techninių apžiūrų bendrovė „Bilprovnigen“, Suomijos motorinių kelių transporto priemonių inspekcijos bendrovės „Suomen autokatsastus“ ir kai kurių kitų šalių patirtis, rūpinosi vakarietiškus standartus atitinkančios transporto kontrolės mechanizmo įdiegimu Lietuvoje. 1994-aisiais tapęs vienu bendrovės „Tuvlitos“ steigėjų ir vadovų, jis atvėrė duris vokiškai tradicijai, kai automobilių „sveikata“ reguliariai tikrinama naudojant specialią įrangą, pagal tiksliai norminiuose dokumentuose aprašytas instrukcijas, šį darbą patikint tik aukštąjį inžinerinį išsilavinimą turintiems specialistams.
Tiek „Tuvlita“, tiek 1995-aisiais įkurta, visuose dešimt Lietuvos regionų startavusias techninės apžiūros įmones vienijančia asociacija „Transeksta“, Antanas Dadurka rūpinosi tarsi savo vaiku ir jam atidavė šimtą procentų savęs. Nuolatiniai darbuotojų mokymai, visų įmanomų technologinių naujovių diegimas, pastangos eliminuoti žmogiškų klaidų tikimybę, atkakli kova su bet kokioms nesąžiningo ar neprofesionalaus TA (techninių apžiūrų) darbuotojų elgesio apraiškomis. Antanas buvo didžiulį autoritetą turėjęs lyderis – nepaprastai reiklus tiek sau, tiek bendražygiams, tačiau visuomet sugebantis išlikti draugišku ir geranorišku. Iš Antano ir jo po „Tuvlitos“ vėliava suburtos specialistų komandos mokėsi visos kitos techninės apžiūros įmonės, taip galėjusios išvengti klaidų, ir drauge svariai prisidėti prie to, kad Lietuvos keliais važinėtų kiek įmanoma mažiau grėsmę kitiems eismo dalyviams keliančių transporto priemonių. Faktą, kad šiandien lietuviškąją techninės apžiūros sistemą net Vakarų šalių transporto specialistai vadina sektinu pavyzdžiu dėl išskirtinio jos efektyvumo ir modernumo, galima laikyti paminklu Antanui Dadurkai.
Nepaprastai apmaudu taip anksti atsisveikinti su kolega. Deja, viešnagė šiame pasaulyje visiems mums laikina. Antanas tą taip pat puikiai suvokė ir nedramatizavo būties trapumo. Jis tiesiog iki paskutinio atodūsio buvo pavyzdžiu, kaip galima mylėti gyvenimą.