Lietuvos techninės apžiūros atstovai įvertino slovakų patirtį
Valdo Juozo Vilūno nuotr.
Slovakijoje techninės apžiūros kaina siekia 50 – 60 eurų. Tokį nevaržomą TA procedūros brangumą nulėmė tai, kad šioje šalyje nesukurta vieninga techninės apžiūros sistema, jos kontrolė pavaldi kelioms valdžios institucijoms, o pastarųjų galimybės suvaldyti padėtį nėra pakankamos.
Tokią padėtį Slovakijoje išvydo čia apsilankę Lietuvos techninės apžiūros įmonių atstovai.
Pasak išvyką surengusios asociacijos „Transeksta“ valdybos pirmininko Antano Dadurkos, vienintelė išeitis išsilaikyti Slovakijos techninės apžiūros įmonėms – kelti kainas. Jų svyravimus netgi nulemia regiono ekonominis pajėgumas. Turtingesniame – brangiau, skurdesniame – pigiau.
Slovakijoje neegzistuoja vieningos techninės apžiūros sistemos kontrolės. Dalį įmonių tikrina susisiekimo ministerija, o regionuose kontrolė patikėta policijai. Tad padėtį geriausiai tiktų apibūdintų patarlės teiginiu: „Devynios auklės, vaikas be galvos“.
Mažą Slovakijos techninės apžiūros kontrolierių darbo produktyvumą atskleidžia jų patikrinamų transporto priemonių skaičius. Jis vidutiniškai siekia iki 7-8 automobilių. Tuo tarpu Lietuvoje kontrolieriai per darbo dieną patikrina du kartus daugiau – per 15 transporto priemonių.
Skirtingai nei Lietuvoje, kur techninės apžiūros stočių proporcingai išdėstytos kas 30 km atstumu, Slovakijos teritorijoje dar esama baltų dėmių. Šioje šalyje esama vietovių, kurių gyventojams dėl techninės apžiūros tenka sukarti gerokai ilgesnį atstumą. Beje, ar konkrečioje vietoje įsteigti techninės apžiūros punktą, sprendžia vietos valdžia.
Slovakijoje esama per 700 techninės apžiūros kontrolierų. Jie per metus patikrina iki 1,200 mln. transporto priemonių. Lietuvos kontrolieriams tenka suktis su gerokai mažesnėmis pajėgomis – jų gretas sudaro 370 kontrolieriaus kvalifikaciją turinčių techninės apžiūros darbuotojų.
Slovakijoje apsilankiusius Lietuvos techninės apžiūros įmonių atstovus nustebino, kad Slovakijoje techninės apžiūros iš pirmo karto pripažįstamos iki 90 proc. transporto priemonių. Toks didelis praeinamumas anaiptol nebyloja skaidrumo naudai.
Lietuvos atstovai atkreipė dėmesį į slovakų naudojamas vaizdo fiksavimo priemones. Jos įrašo atvykusio į techninę apžiūrą automobilio numerį ir kitus duomenis, kurie įvedami į informacinę sistemą.
„Tokią slovakų taikomą patirtį planuojame įdiegti ir Lietuvos techninės apžiūros sistemoje. Manome, kad ši praktika gali būti naudinga. Ji papildytų kitas priemones, siekiant vieno tikslo – kovoti su korupcija“ – teigia A.Dadurka.