Suomiai atskleidė liberalizacijos pasekmes
Nuo 45 iki 105 eurų už techninę apžiūrą – tokios kainos dabar vyrauja Suomijoje, kai šalyje buvo liberalizuota transporto priemonių techninės būklės patikros sistema.
Šias liberalizacijos pasekmes pirmiausia įvardijo Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijoje viešėjusio stambiausio Suomijos techninės apžiūros susivienijimo „Autokatsastus” atstovai.
Jie pasiguodė negalintys savo klientams garantuoti vienodai nuosaikių kainų dėl šalyje įsiplieskusios aršios konkurencijos tarp įmonių, vykdančių techninę apžiūrą.
„Jeigu didmiesčiuose ar tankiau apgyvendintuose regionuose, kur gausiau susitelkusios įmonės, įmanoma atlikti techninę apžiūrą vidutiniškai už 45 eurus, tai atokesnėse vietose už tai tenka pakloti iki 105 eurų”, – teigia „Autokatsastus” vadovas Tuomo Vikstedtas. – Net ir sukoręs ilgą kelią iki miesto ne visada ten atliksi techninę apžiūrą už pačią mažiausią kainą, bet tik tuomet, jeigu kuri nors įmonė bus paskelbusi nuolaidų akciją.
Tokia padėtis Suomijoje susiklostė, kai pigaus populiarumo besivaikantys ir populistinius lozungus pasibalnoję politikai pasiekė, kad šalyje būtų liberalizuota techninės apžiūros sistema, kuri iki tol buvo kontroliuojama valstybės.
Šiuo metu Suomijoje, turinčioje apie 2,3 mln. automobilių, technines apžiūras vykdo per 500 įmonių. „Kad išgyventų aršios konkurencijos sąlygomis, jos, kaip prekybos centrai, klientus vilioja, „puponautais”, kava ir spurgomis”, – sako T.Vikstedtas. – Nekalbant jau apie estetinę techninės apžiūros punktų išvaizdą, nė iš tolo neprilygstančią Lietuvos techninės apžiūros centrams, kurie pranoksta netgi Vokietijoje matytas TA stotis”.
Anot T.Vikstedto, Suomijos techninės apžiūros punktai priversti glaustis kuo pigesnėse patalpose, kartais netgi pašiūrėse, į kai kurias iš jų klientams netgi nepatiklu užsukti.
Tuo tarpu Lietuvos TA įmonės, įgyvendamos ES direktyvos reikalavimus, vien nuo 2013 m. į tikrinimo technologijas, IT ir kitą įrangą, gamybinių statinių infrastruktūrą bei jos gerinimą jau investavusios per 6,7 mln. eurų.
Lietuvoje TA stotys, išdėstytos 30 km viena nuo kitos tinklu, dirba ir tokiose vietose, į kurias per dieną atvykstančios transporto priemonės skaičiuojamos vienetais. Nepaisant tokių TA punktų nuostolingumo, jos išlaikomos didžiuosiuose miestuose veikiančių TA centrų lėšomis.
Nepaisant išaugusių darbo sąnaudų ir investicijų Susisiekimo ministerijos nustatyta TA kaina lengviesiems automobiliams Lietuvoje ir toliau išlieka mažiausia Europoje.
Latvijoje techninė apžiūra lengvajam automobiliui kainuoja 23, Estijoje – 35, Lenkijoje – 24, Vokietijoje – 61 eurų.