„Tuvlitos“ svečiai – TÜV Thüringen vadovų delegacija
Asociacijoje TRANSEKSTA ir bendrovėje „Tuvlita“ viešėjo grupė svečių iš „TÜV Thüringen“. Šįkart delegaciją sudarė automobilių apžiūrų padalinio bei akredituotos priežiūros organizacijos vadovai bei technologinių sistemų ekspertai, visą dėmesį skyrę Lietuvoje veikiančių TA centrų įrangai, transporto priemonių patikros skaitmenizacijai, kokybės kontrolei ir panašiems dalykams.
Priminsime, kad būtent „TÜV Thüringen“ buvo vienas pagrindinių idėjų donorų, kai prieš ketvirtį amžiaus Lietuvoje nuspręsta kurti šiuolaikišką, modernią ir realiai prie saugaus eismo problemų sprendimo prisidedančią transporto priemonių techninės apžiūros sistemą. Šiai Vokietijos techninės saugos ir kokybės sistemų sertifikavimo paslaugas teikiančių įmonių grupei priklauso 50 proc. bendrovės „Tuvlita“ akcijų.
„TÜV Thüringen“ vadovai pakankamai dažnai lankosi pas mus svečiuose, tačiau daugelis atsakingų asmenų iš technines apžiūras atliekančių padalinių apie tai, kaip mūsų įmonėje organizuojamas darbas, kokį vaidmenį atlieka asociacija TRANSEKSTA, kaip mes bendradarbiaujame su kolegomis iš kitų techninės apžiūros įmonių ar valstybinėmis priežiūros institucijomis, buvo tik girdėję. Svarbu tai, kad nors pagrindinius techninės patikros procesus reglamentuoja tie patys europiniai teisės aktai, visgi kai kurių nacionalinio lygmens uždavinių sprendimui reikia ieškoti naujų būdų. Kaip tik šioje vietoje mes galime pasidalinti patirtimi, nes tiek kalbant apie informacinių technologijų diegimą, tiek apie tikrinimo įrangos kalibravimą ar metrologinę patikrą esam pažengę šiek tiek toliau. Mes jau esame iš esmės visiškai atsisakę popierinių dokumentų – viskas perkelta į atitinkamas duomenų bazes. Lietuvoje techninės apžiūros įmonės jau yra atlikusios akreditavimo procedūras ir turi A tipo kontrolės įstaigų statusą. Kolegoms vokiečiams kai kuriuos analogiškus žingsnius dar teks padaryti, todėl galimybė panagrinėti veikiančius pavyzdžius iš tiesų naudinga, taip pat ir mums toks bendravimas ir nuomonių apsikeitimas aktualiais klausimais yra labai naudingas“, – pastebi bendrovės „Tuvlita“ generalinis direktorius Povilas Imbrasas.
Egzistuoja ir labiau „žemiškų“ problemų, bendrų visiems techninės apžiūros centrams. Tarkim išmetamųjų dujų surinkimo-nutraukimo sistema patikros metu: kaip apsaugoti kontrolierius nuo nuolatinio buvimo sveikatai kenkiančioje aplinkoje, jei automobilių dizaineriai išmetimo vamzdį pavertė stilistiniu akcentu ir integravo į buferį? Skirtingų konfigūracijų tiek, kad universalios ventiliacijos sistemos gali egzistuoti nebent teoriškai, o jei būtų pasiūlytos verslo praktikams, greičiausiai būtų labai brangios.
Įdomu, kad patys „TÜV Thüringen“ vadovai paprašė išsamiai pristatyti Lietuvoje veikiančių TA įmonių vidaus kokybės kontrolės sistemą. Tradiciškai laikomasi nuostatos, kad vokiečių mentalitetas nepalieka erdvės „susitarimams“ su techninius trūkumus maskuoti bandančiais automobilių savininkais, visgi savos problemos ten taip pat egzistuoja. Neatsitiktinai svečius itin domino Lietuvoje jau įgyvendinti sprendimai patikros linijoje esančios įrangos fiksuojamus duomenis automatiškai perkelti į techninės apžiūros ataskaitą.
„TÜV Thüringen“ automobilių apžiūrų padalinio vadovas Gerald Vogel patvirtino, kad nors patikros algoritmas Lietuvoje ir Vokietijoje iš esmės toks pat, egzistuoja keletas skirtumų, kuriuos lėmė gerokai ankstyvesni veiklos pradžios metai mūsų šalyje ir kai kurios kitos istorinės aplinkybės.
„Reikia pripažinti, kad lietuviška techninės apžiūros sistema yra gerokai efektyvesnė – čia kur kas mažesnis administracinis aparatas, o patikros kainos tiesiog stebina. Akivaizdu, kad tai didžiąja dalimi lemia sprendimas transporto priemones tikrinti tik specializuotose kontrolės įmonėse. Vokietijoje devintajame dešimtmetyje buvo nuspręsta suteikti teisę klientams gauti jų automobilio techninės būklės įvertinimą ir servisuose, todėl TA įmonėms teko smarkiai padidinti personalo skaičių, kad kontrolieriai galėtų važinėti į tokius taškus ir ten atlikti patikrą. Kai kuriais atvejais mūsų specialistai per dieną sulaukia vos poros techninę apžiūrą atlikti norinčių žmonių, kalbėti apie darbo našumą gana sudėtinga“, – pripažino „TÜV Thüringen“ automobilių apžiūrų padalinio vadovas.
Savo ruožtu akredituotos priežiūros organizacijos techninis vadovas Andreas Neumann pastebėjo, kad pastaraisiais metais nuolat augo reikalavimai patikros metu naudojamai įrangai, daliai mažųjų serviso įmonių tokia veikla tampa vis mažiau patrauklia ir jie traukiasi iš šios srities.
„T. y. techninių apžiūrų centralizacija Vokietijoje intensyvėja, o serviso įmonės stengiasi išgryninti savo veiklą ir investuoti į tai, kas jiems kuria didžiausią pridėtinę vertę“, – pabrėžė A. Neumann.
Beje, automobilių remonto bei detalių prekybos veikla visada buvo griežtai atskirta nuo techninės apžiūros. Teisę ją atlikti turėję servisai tik leisdavo oficialiems TA sistemos atstovams naudotis tam tikra diagnostine įranga. Nepaisant fakto, kad Vokietijoje autoverslo atstovai yra iš tiesų labai įtakingi, liberalizavimo idėją politikai atmetė – serviso paslaugų nuo kontrolės funkcijos liko aiškiai atskirtos.
„Oficialiai – kaip ir specializuotose TA įmonėse – buvo pripažįstami tik servisuose atlikti išmetamųjų dujų patikros rezultatai. Nuo kitų metų tokią paslaugą galės teikti tik akredituotos kontrolės įstaigos, todėl klausimas, kiek servisų sieks įgyvendinti tokį reikalavimą. Aš asmeniškai spėju, kad tam ryšis mažuma“, – sakė A. Neumann.
„TÜV Thüringen“ automobilių apžiūrų padalinio vadovas G. Vogel taip pat akcentavo, kad Lietuvoje įdiegti TA sistemos skaitmenizavimas, kontrolės prietaisų informacijos perdavimas į atitinkamas duomenų bazes, bendradarbiavimas su policija, draudimo kompanijomis bei kitomis valstybės institucijomis funkcionuoja ypač gerai.
Išsamios pažinties su Lietuvoje veikiančia techninės apžiūros sistema pabaigoje tiek svečiai iš „TÜV Thüringen“, tiek asociacijos TRANSEKSTA ir „Tuvlita“ vadovai konstatavo, jog tokio pobūdžio susitikimai yra vienas geriausių ir sparčiausių būdų optimizuoti įmonių veiklą bei pasisemti naujų idėjų.