Už saugų automobilį Lietuvoje
Artūro Žuko ir Valdo Juozo Vilūno nuotr.
Tokiu pavadinimu pasivadinusi asociacija Vilniuje surengė forumą, kurio metu automobilių servisų atstovų kalbėjo apie pagrindinę jų darbinę veiklą ir jos įtaką eismo saugumui šalyje.
„Forumo tikslas – inicijuoti diskusiją apie automobilių servisų įtaką eismo saugumui. Ši didžia dalimi priklauso nuo įmonių, teikiančių remonto paslaugas, darbo kokybės“, – teigė asociacijos „Už saugų automobilį Lietuvoje“ pirmininkas Giedrius Garbinčius.
Seimo narys Julius Sabatauskas teigia, kad kas dešimtas Lietuvos keliais riedantis automobilis yra netvarkingas – pavyzdžiui, neturi techninės apžiūros. Ne visi pastaraisiais metais įvesti ribojimai, siekiant neišleisti netvarkingų transporto priemonių į gatvę, buvo efektyvūs. Pavyzdžiui, nuo 2014-ųjų liepos 1-osios įsigaliojo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisa, jog tris mėnesius neturinčios techninės apžiūros arba privalomojo civilinės atsakomybės draudimo transporto priemonės yra automatiškai išregistruojamos. Vėliau terminas ilgėjo, atsirado galimybė savininkams patiems sustabdyti sezoninių transporto priemonių registraciją, tačiau dėl šios tvarkos, praėjus daugiau nei dviems metams, viso buvo išregistruota beveik milijonas transporto priemonių – sakė Julius Sabatauskas.
Seimo narys Stasys Brundza kalbėdamas pabrėžė, jog automobilio amžius tiesiogiai proporcingas eismo saugumui. Pasiūlęs 1000 eurų premiją perkantiems naujus ekologiškus automobilius, jis teikė keletą idėjų, pavyzdžiui, senų automobilių žibintų keitimą. Pasak S. Brundzos, juos pakeitus naujais, eismo saugumas gerokai padidėtų – pėstieji tamsiu paros metu nukentėti turėtų kur kas mažiau. Vien pėsčiųjų nešiojami atšvaitai situacijos, anot jo, nepakeis. Kitas Seimo nario pasiūlymas servisų specialistams – keisti paprastas lemputes tokio paties galingumo, tačiau skleidžiančiomis daugiau šviesos. Jis skundėsi panašiais pasiūlymais dažnai užverčiantis Susisiekimo ministerijos atstovus, tačiau iš jų teigiamų atsakymų nesulaukiantis.
Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Ramūnas Vėlavičius susirinkusiems autoservisų atstovams papasakojo apie techninių apžiūrų statistiką. Pusė transporto priemonių iš pirmo karto apžiūros nepraeina. Šis procentas tiesiogiai susijąs su automobilių amžiumi – kuo šis didesnis, tuo dažniau techninės apžiūros servise prireikia apsilankyti daugiau nei vieną kartą.
„Jeigu pažiūrėsime statistinius duomenis, situacija nėra džiuginanti. Jeigu lygintume su Europos Sąjungos vidurkiu, skirtumas labai nemažas“, – kalbėjo R.Vėlavičius apie automobilių amžių. 2015 m. vidutinis lengvojo automobilio amžius Lietuvoje buvo 14,3 metų, o 2010 m. jis buvo 13,83 m. ES vidurkis – apie 10 metų
Pagal Europos Komisijos pranešime (Nr. IP/12/780) pateiktą statistiką, dėl techninių trūkumų ES keliuose įvyksta apie 6 proc. visų automobilių ir 8 proc. motociklų avarijų. Tame pačiame pranešime teigiama, kad net ir tokiose šalyse kaip Vokietija ar Didžioji Britanija nuolat važinėja apie 10 proc. automobilių, kurių techninė būklė neatitinka nustatytų techninių reikalavimų. „Yra aiški eismo įvykių sunkumo ir transporto priemonės amžiaus sąsaja. Iš empirinių duomenų matyti, kad su techniniais gedimais susijusių sunkių eismo įvykių (kuriuose žūsta žmonės) skaičius labai padidėja penktaisiais-šeštaisiais transporto priemonės naudojimo metais. Todėl būtina užtikrinti tinkamą šių senesnių transporto priemonių techninę patikrą“, – kitą EK pranešimą citavo R.Vėlavičius.
Autoservisų atstovai diskutavo su Susisiekimo, Aplinkos apsaugos ministerijų atsakingais pareigūnais, kitų žinybų atstovais.