Padangų žymėjimo ABC: ką reiškia raidės, skaičiai, simboliai
Kiekvienas gamintojas stengiasi pabrėžti savo padangų privalumus. Tačiau yra dalykų, kurie bendri visiems gamintojams. Tai – pagal Europos Sąjungos reikalavimus nuo 2012 m. įvesta bendra visų padangų žymėjimo tvarka. Ji leidžia svarbiausius padangų parametrus vertinti objektyviai. Šiuos dalykus primena 15min.lt.
Ką pasako padangų etiketės
Kaip teigia „Michelin“ atstovas Paulius Gaurilčikas, rinkdamasis padangas kiekvienas vairuotojas pirmiausia turėtų įdėmiau pažvelgti į jos etiketę. Jose nurodyti skaičiai, informuojantys apie padangos matmenis: plotį milimetrais, aukštį (procentinę išraišką nuo pločio) ir ratlankio skersmenį coliais. Pavyzdžiui 225/45/17.
Žinoti matmenis labai svarbu – padangas reikia rinktis tik tokių dydžių, kokius rekomenduoja automobilio gamintojas. Kai dydis jau pasirinktas, labai svarbu atsižvelgti į kokybinius padangos parametrus.
Trys svarbūs padangų parametrai
„Daugelis vairuotojų padangas vertina labai subjektyviai. Nes važinėja skirtingais keliais, skirtingu greičiu ir skirtingomis sąlygomis. Tačiau egzistuoja bendra sistema, kuri leidžia pasirinkti norimas padangas, atsižvelgiant į tris testuose patikrintus parametrus. Tai – pasipriešinimas judėjimui (degalų taupymo indeksas), sukibimas su šlapia kelio danga (čia ypač svarbus stabdymo kelias) ir triukšmingumas“, – pasakoja Paulius Gaurilčikas.
A raidė etiketėje (ryškiai žalia spalva) reiškia aukščiausią įvertinimą, B – šiek tiek kuklesnį ir t.t.
Blogiausią konkrečios padangos savybės įvertinimą žymi G raidė (ryškiai raudona spalva). O triukšmingumas matuojamas decibelais. Dažniausiai laikoma, kad iki 68 dB skleidžianti padanga yra tyli. Jei etiketėje pavaizduotas triukšmo indeksas didesnis nei 70, ši padanga kels daugiau triukšmo. Arba dar paprasčiau. Jei triukšmingumas pažymėtas viena juoda bangele, padanga yra tylesnė nei reikalauja ES standartas.
Jei dvi bangelės – atitinka ES standartą. Trys – padanga kelia per daug triukšmo.
Jei mėgstate važinėti asfaltu ir vertinate tylą, į šį rodiklį reikia atsižvelgti. Bet važinėjant rajono keliais, žvyrkeliais, jis nėra labai svarbus.
Tarkime, pasirinkus A klasės padangas (vertinant pasipriešinimą judėjimui), galima sutaupyti iki 7 proc. degalų (lyginant su žemiausią indeksą turinčiomis padangomis). Paskaičiuota, kad per visą padangos naudojimo laikotarpį tokiu būdu galima degalams sutaupyti iki 600 Eur. Ir, žinoma, padėti saugoti ozono sluoksnį, taip mažinant anglies dvideginio emisiją.
Vertinant sukibimo su šlapia danga parametrą, važiuojant 80 km/val. greičiu, A įvertinimo sulaukusios padangos sustabdys 18 metrų greičiau nei žemiausio įvertinimo sulaukusios padangos. Turbūt kiekvienam aišku, koks svarbus šis skirtumas kalbant apie eismo saugumą.
Kiti svarbūs skaičiai
Pažvelgę į diagramą susipažinkite su kitais svarbiais skaičiais, pavaizduotais ant šoninės padangos sienelės.
1. Padangos plotis milimetrais.
2. Aukštis, išreikštas procentais nuo pločio
3. Skersmuo coliais.
4. Apkrovos indeksas. Apkrovos indeksas – tai pramonės standartas, parodantis didžiausią leistiną vienai padangai teksiantį svorį.
Pavyzdžiui, jeigu padangos apkrovos indeksas yra 76 (t. y. 400 kg), automobilis su visu bagažu negali sverti daugiau kaip 1600 kg.
Jeigu padangos apkrovos indeksas yra 80, viena padanga gali saugiai išlaikyti 450 kg, tad automobilis su kroviniu neturėtų sverti daugiau kaip 1800 kg.
Jis žymimas dviejų ar trijų skaitmenų kombinacija, paprastai svyruojančia nuo 60 iki 120. Šio indekso vieta ant padangos šono dažniausiai būna netoli jos matmenų. Maksimalus leistinas svoris vienai padangai kartais būna išreikštas ir kilogramais, parašytas šalia max. load.
5. Greičio indeksas. Speciali raidė reiškia maksimalų leistiną padangos greitį, t. y. nurodo, kokiu greičiu galima važiuoti, automobilį apavus konkrečiomis padangomis.
Žinoma, gamintojai dažniausiai nurodo kiek mažesnį greitį, nei yra tikrasis, tačiau jo viršyti nerekomenduojama – padanga gali neatlaikyti apkrovos ir sprogti.
Šis indeksas žymimas raidėmis nuo K iki Y. Pirmasis reiškia 110 km/val. leistiną greitį, antrasis – 300 km/val. Raidės išdėstytos lotynų abėcėlės tvarka (L – 120 km/val., M – 130 km/val., N – 140 km/val. ir t.t.), vienintelė išimtis čia – H raidė, kuri įsiterpusi tarp T ir V. H pažymėtomis padangomis galima važiuoti 210 km/val.
Greičio indeksas būna parašytas iškart po apkrovos indekso: jį žyminti raidė atspausta prie dviejų ar trijų apkrovos indekso skaičių. Abu indeksus dažniausiai galima rasti ant padangos šono, iškart po jos matmenų.
6. Padanga yra be kameros (angl. tubeless)
7. M+S – simbolis, rodantis, kad padangos tinkamos purvui ir sniegui (angl. mud+snow).
8. Leistinos apkrovos skaičius bei maksimalus leistinas slėgis. Ant padangos nurodytas jos slėgis – tai oro kiekis, kurio nerekomenduojama viršyti pučiant padangą. Padangų slėgis lemia vairavimo savybes: komfortą, sukibimą su keliu, degalų suvartojimą, pačių padangų susidėvėjimą.
9. Padangos pagaminimo valstybė.
10. Pagaminimo data – du skaičiai yra metai, kiti du – tų metų savaitė. Pvz., padanga, ant kurios šono rasite parašyta 2316, yra pagaminta 2016-ų metų 23-ą savaitę.
11. Padangos gamintojas. Taip pat svarbus žymėjimo simbolis – padangos ilgaamžiškumas. Jį kurį nurodo prie užrašo Treadwear esantis skaičius. Jis labai preliminarus, priklausantis nuo važiavimo įpročių ir nėra įvardijamas kilometrais. Tačiau 300 indeksą turinti padanga iki minimalios leistinos ribos turėtų sudilti tris kartus lėčiau nei ta, kurios indeksas 100.