Pasienio keliuose – istorinė technika
Senovinių transporto priemonių puoselėtojai sezoną atidarė Lazdijų rajono tradicinėje šventėje „Pasienio fiesta“.
„Pasienio fiestos“ dalyviai turėjo galimybę susipažinti su automobilių klasika tituluojamą technika, kurią auksinių rankų meistrai prikėlė naujam gyvenimui.
„Vargu ar per Lazdijus kasdien pravažiuoja bent po vieną „Jaguar“ automobilį, o čia – iškart trys ir visi skirtingi“, – miesto Nepriklausomybės aikštėje išrikiuotą antikvarinę techniką juokaudami komentavo žiūrovai.
Dar neprasidėjus raliui buvo pagerintas „Saugaus rato“ rengiamų lenktynių rekordas. Žiūrovų dėmesį iškart prikaustė 1931 m. gamybos „amerikietis“ „Pontiac 401 Sedan“. Jį iš kaimyninės Lenkijos atvairavo 58 metų, arba net 27-eriais už savo automobilį jaunesnis Valdas Krakauskas su Jonu Juravičiumi. Senolis iš Punsko pasišvilpaudamas atriedėjo pats, savo eiga ir buvo parengtas įveikti 115 km ilgio ralio distanciją su slalomo ir kitomis specifinėmis rungtimis.
Iki šiol seniausiojo dalyvio rekordas priklausė kėdainiškiui Vaidui Klimavičiui. Šis pernai vairavo 1932 m. pagamintą NSU 501TS motociklą. 84 m. vokiečių gamybos „senolį“ tramdžiusiam V.Klimavičiui beliko guosti, kad jis buvo net 44 m. jaunesnis už savo dviratę transporto priemonę.
Daugumos automobilių istorija – ne mažiau įdomi ir viliojanti, patraukli ir slėpininga, nei pačių ją vairuojančiųjų ar prikeliančių antrajam gyvenimui jos mylėtojų.
Dar vienas, gerokai jaunesnis, „tik“ 1968 m. gamybos, tačiau savo originalumu net ekspertus stebinantis „Mercedes Benz 250 (W114), atvairuotas Rolando Ryliškio ir Jūratės Vitkienės.
Tai tikras „Mercedes“, derinantis klasikinio, patikimo, kokybiško ir komfortiško automobilio gamybos tradicijas. Jis turintis naujausių tam metui technologijų ir atitinkantis aukštus saugumo reikalavimus. Būtent nuo šio „Mercedes Benz” modelio prasidėjo dabar neišvengiamais tapę bandymų arba vadinamieji „crash“ testai.
„Beveik prieš 10 metų automobilį atsitiktinai pastebėjau aikštelės patvoryje, – pasakoja jo šeimininkas R.Ryliškis. – Po storu dulkių sluoksniu pasirodė puikiai išsilaikęs pilnai originalus oldtimeris, praleidęs visas savo gyvenimą Šveicarijoje ir pragyvenęs šeimininką. „Mercedes Benz“ net po ilgo stovėjimo vos pasukus uždegimo raktelį nesunkiai atgijo stebindamas ramiu šešių cilindrų variklio garsu, o salonas po dulkėmis slėpė vokišką klasikinį dizainą, didžiulę erdvę ir visišką originalumą“.
Jeigu būtų buvęs žiūrovų simpatijų prizas, ko gero jį, ir su ne maža persvara, išsivežtų Vytautas ir Rokas Gineikos. Jie „Pasienio fiestos“ žiūrovus stebino 1975 m. gamybos ilgu kaip laivas, puikia garso izoliacija pasižyminčiu „Cadilac Eldorado“. Šio 3,5 litro darbo tūrio variklio beveik nesigirdi.
„Tai tikras amerikietišką gyvenimo būdą atspindintis „Eldorado“. Deja, buvęs labai apgailėtinos būklės, kai jį prieš trejus metus parsigabenau iš JAV“, – tirštai apspitusiems automobilį aiškino V.Gineika.
Patyrusius automobilių žinovus domino Aurimo ir Gedimino Eidžiūnų 1980 m. gamybos „Porsche 911 SC“, gimęs Vokietijoje, bet skirtas JAV rinkai. Jo originalus oru aušinamas 3 litrų darbo tūrio benzininis atmosferinis variklis pasiekia 180 AG pajėgumą. Visą gyvenimą Kalifornijoje praleidęs automobilis turi elektrinius langus, elektra reguliuojamus veidrodėlius, elektrinį stoglangį ir oro kondicionierių. Vairuotojui palikta tikra Le Mano dvasia – ir vairas, ir stabžiai – be stiprintuvo.
Savojo „Porsche“ A. ir G. Eidžiūnai nerestauravo, pakeitė tik eksploatacinius skysčius ir padangas. „Retromobile“ asociacijos atstovai „Porsche 911 SC“ pripažino kaip istorinį, pilnai išlaikiusį savo originalumą.
Per 27 metus – 2 tūkst. km
Buvusios Tarybų Sąjungos gamybos automobiliai daugeliui dabartinės kartos žmonių – tai buvusi jų jaunystės siekiamybė. O kai kuriems – taip ir likusi neįgyvendinta svajone.
Iš 35 „Pasienio fiestos 2016“ keliais riedėjusių automobilių 6 buvo rusiški. Tačiau jie visi – skirtingų markių ar modifikacijų. Nuo kai kurių tikrai sunku atplėšti akis, kaip antai, nuo Andrejaus ir Viačeslavo Trusovų 1968 m. gamybos ZAZ, restauruoto nekeičiant nė vieno originalaus varžtelio. Arba Gražvydo Urbano ir Giedrės Kazlauskienės vairuojamo VAZ 2109, per 27 savo gyvenimo metus nuriedėjusio vos du tūkst. km.
Tai mažiausios ridos iš visų ralio dalyvių automobilis. Nors šis pagamintas 1989 m., tačiau visiškai naują G.Urbanas jį įsigijo 1992 m., sunkiu krizės laikotarpiu, todėl taip tausojo.
Trejais metais senesnį VAZ 21063 vairavo „Šiaulių techninių apžiūrų centro” direktorius Vaidotas Vaišvila. Jo automobilio odometras rodo tik 7 tūkst. km.
„Negalvojau, neieškojau ir nesitikėjau, jog po 22 metų vėl teks sėstis prie VAZ automobilio vairo, – sakė V. Vaišvila. – Šiandien džiaugiuosi ir didžiuojuosi apleistoje sodyboje radęs originalų tų laikų vieną populiariausių „Žigulių”. Jų viso buvo pagaminta 4,3 mln., ir atitekusių man kaip dovana“.
Dovanos nugalėtojams, dėmesys – visiems
„Ne dažnai tenka sveikinti prizininkus ir nugalėtojus stebint keliems tūkstančiams žiūrovų“, – sakė „Istorinių automobilių ir motociklų ralį „Pasienio fiesta 2016“ surengusio „Saugus rato“ vadovas Valdas Juozas Vilūnas. Jis kartu su Lazdijų meru Artūru Margeliu spaudė rankas ne tik lenktynių laimėtojams ir prizininkams.
Didžiausiomis ovacijomis šventės žiūrovai pasitiko absoliučius ralio nugalėtojus Vidmantą ir Janiną Kažukauskus.
Jiems įteiktas pagrindinis renginio prizas – „Bridgestone“ padangų komplektas. Nors šis ekipažas nebuvo pats greičiausias slalomo trasose, nors padaręs mažiausia klaidų, jų 1984 m. gamybos „Mercedes Benz W123“ buvo visiškai originalus.
Lazdijų mero A. Margelio taurę išsivežė Kastytis Švedas ir Vilma Urbietienė, su 1971 m. „Datsun 240Z“ laimėję slalomo rungtį Lazdijų mieste. Būtent šis ekipažas važiavo greičiausiai, tačiau neišvengė klaidų, todėl džiaugėsi tik pergale „Oldtimer“ klasėje.
Antri šioje klasėje liko Rimantas ir Birutė Daukšos („Volkswagen Kafer“, 1973m.), o trečioji vieta atiteko jau minėtiems R. Ryliškiui su J. Vitkiene.
Ne mažiau atkakli kova virė jaunesnių savo amžiumi – „Yongtimer“ automobilių klasėje. Čia pirmaisiais smuikais griežė bendrosios įskaitos laimėtojai Vidmantas ir Janina Kažukauskai.
Antrąją vietą šioje klasėje iškovojo Jurgis ir Rita Jarašiūnai („Porsche 924“, 1983 m.), o trečiąją – Aurimas ir Gediminas Eidžiūnai („Porsche 911 SC“, 1980 m.).
Stilingiausiu ekipažu pripažintas svečių iš Lenkijos V.Krakausko ir J.Juravičiaus ekipažas. Du diplomai specialistų sprendimu už nepaliestą automobilio originalumą įteikti A. ir V. Trusovams (ZAZ) bei A. ir G. Eidžiūnams („Porsche 911SC“).
Originalų prizą – firmines sąsagas – bendrovė „Volfas Engelman“ padovanojo į 21-ojo gimtadienio šventę ralio neiškeitusiam Pauliui Ališauskui.
Geras tonas kelyje
„Stebėjome ne vieną antikvarinės technikos gerbėjų sąskrydį, – po renginio kalbėjo jo debiutantai Erikas ir Kristina Čižiūnai, vairavę „Peugeot 205 Cabrio“. – Skirtingai nuo daugelio kitų, kuriuose gražūs automobiliai tik demonstruojami ant tralų ar vežimėlių, šiame ralyje buvo ir važiuojama, ir varžomasi tarpusavyje, o tai – didžiausia renginio vertybė“.
„Tik praneškite, atvažiuosime nedelsdami“, – atsisveikindamas tikino svečias iš Lenkijos V. Krakauskas. Jo raudonasis „Pontiac 401 Sedan“ be kaprizų atlaikė 115 km maršrutą su visomis slalomo ir kitomis rungtimis.
Ne viename tokiame entuziastų susibūrime dalyvavusius svečius papirko ne tik pats ralis, bet ir varžybose puoselėjamas geras tonas, pagarba ir pagalba vienas kitam, itin praverčiantys kasdieninėse kelionėse miestų gatvėmis ar užmiesčio keliais. Todėl ne tik jie, kelionės dulkes nuplaudami bealkoholiniu „Volfas Engelman“ alumi, išreiškė siekiamybę tapti simboliniais gero tono ambasadoriais kelyje.
„Istorinių automobilių ir motociklų ralio „Pasienio fiesta 2016“ dalyviai ne tik varžėsi tarpusavyje, bet ir atlikdami įvairias užduotis geriau susipažino su įžymesnėmis Lazdijų vietovėmis.
Nuo Metelių regioninio parko apžvalgos bokšto grožėjosi vaizdingomis apylinkėmis, ieškojo dviejų žymiausių ąžuolų galiūnų, kopė į Prelomčiškės piliakalnį, lankėsi Dusios pakrantėje esančioje Švč. Mergelės Marijos, Rožinio Karalienės, bažnyčioje ir kitur.
„Istorinių automobilių ir motociklų ralį „Pasienio fiesta 2016“, padedant Lazdijų rajono savivaldybei, surengė VšĮ „Saugus ratas“.