Ar Jūsų automobilis saugus?
Įvairios patikros Lietuvos keliuose rodo, kad vis dar daug vairuotojų apie savo automobilio technines problemas nieko nenutuokia ar jų nesureikšmina: netvarkingų transporto priemonių per tokias patikras būna apie 40 proc. Atsižvelgdami į tai, kad vidutinis lengvųjų automobilių amžius Lietuvoje yra 14 metų, „Transekstos“ ekspertai ragina vairuotojus dažniau, ne tik per privalomąją techninę apžiūrą pasitikrinti savo transporto priemones.
14 metų ir senesnės mašinos sudaro beveik 60 proc. Lietuvos automobilių parko, o inžinierių teigimu, bendrosios techninė būklės požiūriu šiandieninių lengvųjų automobilių kritinis amžius yra 9–12 metų, o po šios ribos traumų ir žūties rizika avarijos atveju pradeda intensyviai didėti. Tokių „senukų“, palyginti su 2–4 metų automobiliais, skaudžių padarinių avarijos metu tikimybė išauga 1,5–2 kartus, jie turi daugiau didelių techninių trūkumų, dėl kurių rizika pakliūti į eismo įvykį yra apie 50-60 proc. didesnė.
Be to, maždaug pusę metų seno automobilio techninė būklė išlieka nepakitusi, po to ima blogėti ir jau po 9 mėnesių tokiu automobiliu tampa 1,5 karto pavojingiau važinėti nei pirmuosius 6 mėnesius po techninės apžiūros.
Beveik visose Vakarų Europos šalyse po tam tikro laiko – paprastai 6-10 metų – techninės apžiūros atliekamos kasmet. Olandijoje ir Didžiojoje Britanijoje prie kasmetės techninės apžiūros pereinama po 3 metų, Belgijoje – po 4, Suomijoje, Švedijoje, Austrijoje, Lenkijoje – po 5 metų, Ispanijoje ir Estijoje – po 10 metų. Netgi Rusijoje ir Baltarusijoje techninės apžiūros formulė yra tokia: pirmoji – 3 metų, antroji – 5 metų, o nuo 6 metų tikrinama kasmet.
Būtinumą labiau rūpintis savo transporto priemonėms iliustruoja ir tas faktas, kad prieš privalomą apsilankymą techninės apžiūros centre trūkumus pašalina tik mažiau nei pusė visų mašinų savininkų.
Taigi vienintelis būdas išvengti techninių grėsmių ar bent jau jas sumažinti – nuolat tikrinti automobilių techninę būklę. Mūsų šalyje techninės apžiūros įmonės, be patikros, neatlieka jokių kitų darbų (neremontuoja automobilių, nepardavinėja atsarginių detalių ir pan.), todėl nėra suinteresuotos rasti daugiau techninių trūkumų, nei jų yra iš tikrųjų, ar priešingai – defektų „nepastebėti“.